Iklan
Ringkasan Fiqh Ramadhan:
63. Bertakbir bermula terbenamnya matahari terakhir Ramadhan sehingga keluarnya imam untuk solat.
وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“Dan hendaklah kalian mencukupkan bilangan harinya, dan hendaklah kalian mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kalian, agar kalian bersyukur.” – Al-Baqarah, ayat 185.
= = = = = = = = = =
Penjelasan:
1. Ayat ini merupakan anjuran untuk bertakbir di penghujung Ramadhan (ketika masuknya Syawal). Para `ulama’ berbeza pendapat tentang bilakah bermulanya takbir:
(a) Ada yang mengatakan takbir tersebut bermula pada malam `Id Al-Fitri.
(b) Ada yang mengatakan takbir tersebut adalah ketika melihat hilal Syawal sehingga berakhirnya khutbah `Id Al-Fitri.
(c) Ada yang mengatakan takbir tersebut bermula ketika imam keluar untuk melaksanakan solat `Id.
(d) Ada yang mengatakan takbir tersebut adalah pada hari `Id Al-Fitri.
(e) Ada yang mengatakan takbir tersebut bermula ketika keluar dari rumah menuju ke tempat solat sehingga imam keluar untuk solat `Id.
2. Tiada satu pun lafaz takbir `Id yang marfu` daripada Nabi ﷺ, namun telah sampai kepada kita riwayat daripada beberapa orang sahabat, bahkan sebahagian `ulama’ mengajarkan takbir yang tiada keterangan dalam mana-mana riwayat hadits:
(a) Lafaz takbir yang diriwayatkan daripada Ibn Mas`ud:
اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وللهِ الْحَمْدُ
(b) Lafaz takbir yang diriwayatkan daripada Ibn `Abbas:
اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَأَجَلُّ اللَّهُ أَكْبَرُ، عَلَى مَا هَدَانَا
(c) Lafaz takbir yang diriwayatkan daripada Salman Al-Farisi:
اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا
(d) Lafaz takbir yang diajarkan oleh Asy-Syafi`i:
اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا اللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا نَعْبُدُ إلَّا اللَّهَ مُخْلِصِينَ له الدَّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ
3. Sebahagian `ulama’ tidak suka sekiranya takbir dilaungkan secara beramai-ramai, namun Al-Bukhari telah menyebutkan secara mu`allaq dalam kitab shahihnya, dengan menggunakan sighah jazam (bentuk penegasan), bahawa `Umar bertakbir di Mina di dalam kubahnya (yakni di dalam khemah) lalu jama`ah di masjid dan di pasar turut bertakbir bersamanya. Begitu juga kaum lelaki dan wanita turut bertakbir di belakang Aban bin `Utsman bin `Affan dan `Umar `Abd Al-Malik pada hari-hari tasyriq di masjid.
= = = = = = = = = =
Hashtag: #fiqhpuasa