📚✍
🔴 Sahihkah Imam Asy Syafi’iy rhm mengkhatamkan Al-Quran sebanyak 60 kali di bulan Ramadhan?
✅
كَانَ الشَّافِعِيُّ يَخْتِمُ القُرْآنَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ سِتِّيْنَ خَتْمَةً
“Imam Asy Syafi’i rhm biasa mengkhatamkan Al-Quran di bulan Ramadhan sebanyak 60 kali”
Ditambahkan oleh Ibnu Abi Hatim bahawa khataman tersebut dilakukan di dalam solat.
(Siyar A’lam An-Nubala’, 10: 36).
Ini menjelaskan Imam Asy Syafi’i rhm mengkhatamkan Al-Quran dua kali dalam sehari.
🔴 Bagi orang awam pula, bagaimana kaedah mengkhatamkan Al-Quran sesuai sunnah?
✅
Panduan dari sunnah berkaitan mengkhatamkan Al-Quran.
Mengkhatamkan Al-Quran dalam masa seminggu sekali sahaja.
Dalil hadith:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : اقْرَإِ الْقُرْآنَ فِي شَهْرٍ. قُلْتُ: إِنِّي أَجِدُ قُوَّةً حَتَّى قَالَ فَاقْرَأْهُ فِي سَبْعٍ ، وَلاَ تَزِدْ عَلَى ذَلِكَ
Terjemahan:
‘Abdullah bin ‘Amru ra berkata, Rasulullah saw bersabda: “Bacalah (khatamlah) Al-Quran dalam masa sebulan. saya menjawab: Sesungguhnya saya mampu (lebih daripada itu) sehinggalah baginda berkata: (khatamlah al-Quran) dalam masa seminggu, jangan engkau tambah melebihi itu”
(Sahih al-Bukhari, Kitab Fadhail al-Quran, hadith no: 5054)
Mengkhatamkan Al-Quran dalam masa 3 hari.
Dalil hadith:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو ، أَنّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلًّمَ ، قَالَ : ” لَمْ يَفْقَهْ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِي أَقَلَّ مِنْ ثَلاثٍ
Terjemahan:
‘Abdullah bin ‘Amru meriwayatkan Nabi SAW bersabda:
“Tidak akan mendapat kefahaman sesiapa yang membaca (khatam) Al-Quran kurang daripada tiga hari”
(Sunan at-Tirmizi, Kitab al-Qiraat, Hadis no: 2949, menurut Imam Abu Isa rhm: hadith ini hasan sahih)
Maka, petunjuk dari as-sunnah, Nabi SAW dengan jelas menyebut dalam masa ketiga hingga ketujuh hari untuk mengkhatamkan Al-Quran.
Mana-mana sahabat atau tabi’in yang mengkhatamkan Al-Quran kurang dari tiga hari, ianya tidak patut di contohi atau di ikuti.
Contoh:
Imam Asy Syafi’iy mengkhatamkan Al-Quran sebanyak dua kali sehari.
Sekiranya berlaku perselisihan atau kekeliruan, ikutilah saranan dari Nabi SAW iaitu anjuran kembali kepada as-sunnah.
Barang siapa yang berbuat melebihi anjuran daripada Nabi SAW, boleh dikatakan tidak ittiba’ terhadap Nabi SAW.
Siapa yang kita perlu ikuti, Nabi SAW atau pun Imam Mazhab?
Kaedah Emas:
Amalan sedikit tetapi berterusan.
Dalil hadith:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : صُمْ مِنَ الشَّهْرِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ .قَالَ: أُطِيقُ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ فَمَا زَالَ حَتَّى قَالَ :صُمْ يَوْمًا وَأَفْطِرْ يَوْمًا فَقَالَ اقْرَإِ الْقُرْآنَ فِي شَهْرٍ قَالَ إِنِّي أُطِيقُ أَكْثَرَ فَمَا زَالَ حَتَّى قَالَ فِي ثَلاَثٍ
Terjemahan:
‘Abdullah bin ‘Amru ra, meriwayatkan Nabi SAW bersabda:
“Puasalah setiap bulan tiga hari. ‘Abdullah menjawab: Aku mampu melakukan lebih daripada itu. Hal itu berterusan sehinggalah baginda berkata: Puasalah sehari, dan tidak berpuasa sehari. Lalu baginda berkata pula: Bacalah (khatamlah) Al-Quran dalam masa sebulan. ‘Abdullah menjawab: Aku mampu melakukan lebih daripada itu. Hal itu berterusan sehingga baginda berkata (khatamlah al-Quran) dalam masa tiga hari”
(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Sawm, Hadith no: 1978)
Amalan sedikit tetapi berterusan:
1. Berpuasa sunat, 3 hari dalam satu bulan.
2. Mengkhatamkan Al-Qur
an, dalam satu bulan sekali sahaja.
Ulasan:
Amalan inilah yang terbaik. Sedikit tetapi konsisten untuk umat Nabi Muhammad SAW.
Allahu a’lam.