[Dilalah fi’il mabni lil majhul]
Masalah:
Adakah orang lain selain ayahnya sendiri boleh aqiqahkan untuk anaknya?
Hadis:
عن سمرة – رضي الله عنهما – قال : قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم – الغلام مرتهن بعقيقته تُذبح عنه يوم السابع ، ويسمى ، ويحلق رأسه
“Daripada Samurah bin Jundub رضي الله عنه bahawa nabi ﷺ bersabda : seorang budak aqiqahnya tertanggung ke atas dirinya, disembelihkan binatang untuknya pada hari ketujuh, diberikan nama dan dicukur kepalanya” [ At-Tirmidzi ]
Mazhab 1:
◾️ Syafieyah:
Aqiqah wajib ke atas pihak yang memberikan nafkah kepada si anak.
◾️ Hanabilah mewajibkan kepada si bapa kecuali jika sudah meninggal atau bapanya enggan.
Mazhab 2:
Jumhur ulama’:
Sesiapa pun boleh dari kalangan saudara mara terdekat.
Hujjah lafaz:
Mazhab 2:
Pada perkataan تُذبح mabni lil majhul, tidak dinyatakan siapa pelakunya yang afdhal, selagi tiada dalil sokongan, maka sesiapa pun boleh.
Tambahan:
Ada hadith nabi ﷺ yang aqiqahkan kedua orang cucu baginda ﷺ, namun hadith ini pun ada tawil lagi.
Sila rujuk al-Mughni, al-Fath dan Subul al-Salam untuk lebih lanjut berkenaan hadis ini.
Ulasan:
Jika dilalah ma’ani dan jenis-jenis fi’il yang pelbagai masih belum dikuasai, ketahuilah anda tidak layak cepat menghukum sesuatu itu halal dan haram dan cuma berpandukan sebuah hadith sahaja.
@ustazdaud
#berinteraksidenganhadis