[Berinteraksi dengan hadith]
1. “Seorang penzina tidak akan berzina dalam keadaan beriman, seseorang tidak akan mencuri dalam keadaan beriman..” [ Al-Bukhari ]
2. “Seorang hamba yang berkata ‘la ilaha illallah’ lalu mati dalam keadaan tersebut maka dia masuk syurga, berkata Abu Dzar Al-Ghifari: walaupun dia berzina dan mencuri?, baginda ﷺ berkata: walaupun dia berzina dan mencuri.” [ Muslim ]
Jadi, kedua hadith ini berlaku ta’arudh (pertembungan), satu kata positif satu kata negatif, bermakna ia cukup syarat untuk dikatakan ta’arudh.
Hadith 1 mengatakan orang yang berzina dan mencuri itu tidak beriman, dan orang beriman tidak masuk syurga.
Hadis 2 pula mengatakan orang yang berzina dan mencuri itu jika mati dalam tauhid, maka dia memasuki syurga.
Ringkasnya, satu hadith mengatakan penzina tidak masuk syurga dan satu lagi hadith mengatakan penzina boleh memasuki syurga jika mati beriman.
Bagaimana solusinya?
Maka, ulama’ dalam menangani jenis ta’arudh begini mereka cuba ta’wil dengan berkata:
Hadith 1 bukan bermakna tidak beriman secara mutlak yang bermaksud kafir tetapi tidak beriman dengan maksud iman yang tidak sempurna yang bermaksud fasiq, ahli maksiat dan lain-lain.
@ustazdaud
#berinteraksidenganhadis