PADA ASALNYA MELAKUKAN TAMBAHAN DALAM IBADAT TERTENTU TIDAK MEROSAKKAN KESELURUHAN IBADAT TERSEBUT
(القاعدة الثامنة: الأصل أن إحداث زيادة ما في عبادة من العبادات لا يُفسد العبادة كلها )
- Maksudnya orang yang melakukan tambahan atau bid’ah idhafiah kepada sesuatu ibadah, tidaklah merosakkan seluruh ibadat tersebut.
- Contoh: Selepas salam, imam Malaysia menambah ibadat dengan zikir jama’iy, doa jama’iy, selawat ramai-ramai dan berjabat salam beramai-ramai. Tambahan tersebut tidak merosakkan solat yang dilakukan sebelumnya.
Dalil:
قال عليه الصلاة والسلام: “من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو ردٌ” أخرجه مسلم “1718” من حديث أم المؤمنين عائشة
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد رواه البخاري و مسلم
“Barangsiapa yang membuat perkara baru dalam agama ini yang tidak ada perintahnya dari kami, maka hal itu tertolak”
(HR. Bukhori; Muslim dari Aisyah r.a)
Penjelasan Ibn Rajab rahimahullah:
قال ابن رجب في جامع العلوم والحكم “57”: إن كان قد زاد في العمل المشروع ما ليس بمشروع فزيادته مردودة عليه، بمعنى أنها لا تكون قربة ولا ثبات عليها، ولكن تارة يبطل بها العمل من أصله فيكون مردوداً كمن زاد ركعة عمداً في صلاته مثلاً
“Sekiranya tambahan yang disyariatkan itu tidak disyariatkan, tambahan tersebut tertolak, tidak mendekatkan diri kepada Allah, dan boleh membatalkan amalan yang disyariatkan. Contoh orang yang menambah rakaat solat dengan sengaja, maka batal ibadat solat tersebut.
Jadi ada dua keadaan:
1)Hukum asal, bid’ah tambahan tidak membatalkan keseluruhan ibadat jika tambahan itu ada nas;
2)Hukum kecuali, ada ketika tambahan itu membatalkan ibadat, contoh orang yang sengaja menambah rakaat solat. Misalnya, dia solat Maghrib 4 rakaat dengan sengaja.