🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-1: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Optimisme dalam Al-Qur’an
Firman Allah ﷻ:
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ {124}
وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَىٰ رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ كَافِرُونَ {125}
Dan apabila diturunkan suatu surat, maka di antara mereka (orang-orang munafik) ada yang berkata: “Siapakah di antara kamu yang bertambah imannya dengan (turannya) surat ini?” Adapun orang-orang yang beriman, maka surat ini menambah imannya, dan mereka merasa
Dan adapun orang-orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surat itu bertambah kekafiran mereka, di samping kekafirannya (yang telah ada) dan mereka mati dalam keadaan kafir.
[At Taubah: 124-125]
✍ Komen Ibn Katsir رحمه الله:
Orang munafik, semakin banyak mereka membaca/mendengar Al-Qur’an, mereka menjadi semakin pesimis, semakin sakit dan semakin ragu; manakala orang beriman, iman mereka semakin bertambah, semakin optimis, semakin yakin.
_______________________
*⃣ Optimis (تفاؤلٌ), Tafa’ul berasal daripada bahasa latin optima (terbaik), mengharapkan yang terbaik daripada sebarang situasi, atau berfikiran positif.
*⃣ Pesimis (تشاؤمٌ),Tasya’um bermaksud kebalikan daripada tafa’ul, sangka buruk kepada Allah ﷻ, berfikiran negatif, merasa sial, nampak gagal, rugi dan kekalahan.
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-2 Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Optimisme dalam Al-Qur’an
كثيرٌ من الأخيارِ تفاءلوا بالأمرِ الشّاقِّ العسير ، ورأوْا في ذلك خيْراً على المنهجٍ الحقِّ
Orang yang hebat biasanya amat optimis dengan masalah getir yang menimpa mereka, namun mereka melihat yang positif bila berada di atas manhaj yang benar. Firman Allah ﷻ:
وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
[Al-Baqarah: 216]
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-3 Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Sikap optimis Abu Darda’ رضي الله عنه
فهذا أبو الدرداءِ يقولُ : أُحبُّ ثلاثاً يكرهُها الناسُ : أحبُّ الفَقْرَ والمرَضَ والموْتَ ، لأنَّ الفقرَ مسكنةٌ ، والمرضَ كفَّرةٌ ، والموت لقاءٌ باللهِ عزَّ وجل (سير أعلام النبلاء » الصحابة رضوان الله عليهم » أبو الدرداء: 2/336)
Abu Darda’ (w. 32H, Ansar, sahabi, wafat Damsyiq) berkata, “Aku menyukai tiga perkara yang dibenci manusia: kefakiran, sakit, dan kematian. Ini kerana kefakiran itu ketenangan, sakit itu pelebur dosa dan kematian adalah pertemuan dengan Allah عزَّ وجل.” (Riwayat az Zahabi, Siyar A’lam An Nubala, 2/336)
⚠️ Peringatan:
Hujah ini menjadi dalil kepada kaum sufi/tareqat untuk kekal dalam kefakiran, tidak mahu berubat jika jatuh sakit dan mendedahkan diri mereka kepada kematian dengan sengaja.
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-4 Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Optimis dengan hukuman penjara
وقال يوسُفُ عليهِ السلامُ عنِ السجنِ : * السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ *
Nabi Yusof عليه السلام mengulas dengan hukuman penjara yang dikenakan ke atasnya: “Penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka.”
[Yusof: 33]
🔐 Syarah:
Ia mengenai Yusof عليه السلام yang difitnah oleh wanita, diajak untuk melakukan maksiat. Namun baginda lebih rela memilih hukuman penjara daripada maksiat. Inilah sikap optimis seorang Rasul.
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-5: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Optimis dengan Penjara
وعليُّ بنُ الجهم يقولُ عنِ الحبْسِ أيضاً :
قالوا حُبِسْت فقلتُ ليس بضائري حبسْي وأيُّ مهنَّدٍ لا يُغْمدُ
Ali bin Al Jahm (penyair era Abbasiyah, wafat 249H, Baghdad) berkata mengenai penjara (kerana beliau pernah dipenjara oleh Khalifah Al Mutawakil): Beliau dengan optimis melantunkan syairnya:
🎵
“Mereka berkata, engkau dihukum penjara…
Aku berkata, peduli apa dengan penjara..
Setiap pedang pasti akan dimasukkan ke dalam sarungnya.”
* Tafsir Al Qasimi, tafsir Surah Yusof, 9/596
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-6: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Optimis dengan Kematian
والموتُ أحبَّه كثيرٌ ورحَّبوا بهِ ، فمعاذٌ يقولُ : مرحباً بالموتِ ، حبيبٌ جاء على فاقةٍ ، أفلح منْ ندم
Kematian pula dari satu sudut optimis, dicari dan menyenangkan bagi sesetengah orang. Mu’az bin Jabal رضي الله عنه berkata, “Selamat datang wahai kematian, kekasih yang datang saat ketika diperlukan, yang membuat orang menyesal menjadi senang.” (Ibn Manzur, Mukhtasar tarikh Dimasq ( مختصر تاريخ دمشق), 2/360
✍ Tahqiq:
Apa yang disampaikan oleh Dr Aidh Al Qarni boleh disalah erti mengenai pandangan Islam terhadap kematian. Hukum asal, kematian adalah kengerian, ketakutan. Maksudnya tidak boleh seseorang mengharapkan atau mendoakan kematian. Dalil:
-425- وَعَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ( لَا يَتَمَنَّيَنَّ أَحَدُكُمُ اَلْمَوْتَ لِضُرٍّ يَنْزِلُ بِهِ, فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا فَلْيَقُلْ: اَللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتِ اَلْحَيَاةُ خَيْرًا لِي, وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتِ اَلْوَفَاةُ خَيْرًا لِي ) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Daripada Anas رضي الله عنه bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: “Janganlah sekali-kali seseorang di antara kamu menginginkan mati kerana kesusahan yang menimpanya, bila ia benar-benar menginginkannya hendaknya ia berdoa: Ya Allah hidupkanlah aku selama kehidupan itu lebih baik bagiku dan wafatkanlah aku jika sekiranya itu lebih baik bagiku.”
(Muttafaq Alaihi)
Cuma apa yang dsampaikan oleh Muaz رضي الله عنه ialah sikap umum terhadap kematian apabila sampai masanya atau jika hidup di zaman fitnah, zaman dipenuhi Dajjal, maka dianjurkan bersikap positif dengan kematian.
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-7: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Yahudi pesimis dengan kematian
Firman Allah ﷻ tentang Yahudi dan kematian
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu
[Al Jumu’ah: 8]
ولكنَّ الآخرين تذمَّرُوا من الموتِ وسبُّوه وفرُّوا منهُ .
فاليهودُ أحرصُ الناسِ على حياةٍ ، قال سبحانه وتعالى عنهمْ
Kebanyakan orang mengeluh saat kematian menjemputnya, bahkan membenci kematian dan berusaha melarikan diri daripadanya, laksana kaum Yahudi, mereka kaum yang paling menyintai kehidupan, ingin hidup abadi…
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-8: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Bercita cita mati di jalan Allah ﷻ
والقتلُ في سبيل اللهِ أمنيةٌ عذْبةٌ عند الأبرارِ الشرفاءِ : * فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ
Adapun mati di jalan Allah ﷻ merupakan cita-cita yang didambakan oleh golongan Al Abrar (yang berbakti) lagi mulia, Firman Allah ﷻ:
مِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu (giliran mati syahid) dan mereka tidak merubah (janjinya),
[Al-Ahzab:23]
Syair Abdullah bin Rawahah رضي الله عنه*
وابنُ رواحة ينشدُ :
لكنَّني أسألُ الرحمنَ مغفرةً وطعنةً ذات فزعٍ تقذِفُ الزَّبدا
🎵
Tetapi aku memohon keampunan dari Ar Rahman
dan memohon tusukan yang mengejutkan
lagi memuntahkan buih
___________________________
*⃣ Ibn Rawahah adalah sahabat awal daripada suku Khazraj, Ansar Madinah, syahid di Perang Mu’tah.
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-9: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Bercita-cita mati di jalan Allah ﷻ
ويقولُ ابنُ الطِّرِمَّاح :
أيا ربَّ لا تجعلْ وفاتِي إنْ أتتْ على شرْجَعَ يعلو بحُسْنِ المطارِفِ
ولكنْ شهيداً ثاوياً في عصابةٍ يُصابون في فجٍّ مِن الأرض خائفِ
Penyair Ibn Thirimmah atau At Thirimah bin Al Hakim daripada Bani Ta’i (Yemen) (wafat 125H, Kufah (الطِّرماح بن حكيم بن الحكم (ت. 125 هـ/743م) شاعر إسلامي ):
🎵
Ya Tuhan
Janganlah Engkau jadikan kematianku
di atas (katil) dan ditutupi dengan kain selimut
tetapi berilah syahid kepadaku
berada dalam golongan yang terluka
di negeri yang jauh lagi menakutkan
🔆🔆🔆🔆
La Tahzan 230-10: Bersikap Optimis dan Pesimis* (تفاؤلٌ وتشاؤمٌ)
Kematian idaman Arab Badwi
وقال الأعرابيُّ : واللهِ إني أكرهُ الموت على فراشي ، فكيف أطلبُه في الثغورِ
Berkata seorang arab badwi (arab kampung), “Demi Allah, aku benci di atas pembaringanku, bagaimana aku ingin mencari (kematianku) di hujung pedang (mati syahid)…
Firman Allah ﷻ:
قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Katakanlah: “Tolaklah kematian itu daripada dirimu, jika kamu orang-orang yang benar”.
[Ali Imran: 168]
قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمْ ۖ
Katakanlah: “Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh”. [Ali Imran: 154]
Maka pilihlah CARA kematian kamu…
إنَّ الوقائع واحدةٌ لكنَّ النفوس هي التي تختلفُ
” Realitinya kematian itu sama, cuma jiwa jiwa (cara kematian) itu berbeza.”
Mati tetap sama, semua akan mati, tetapi cara kematian itu yang membezakan manusia.