Soalan: Apakah maksud sebenar perkataan Tajalli dan apa dalil sandarannya di sisi ahli tafsir.
Jawapan: Itu adalah dunia sufism atau tarekat.
Ada tiga langkah perjalanan seseorang dalam tareqat.
Langkah pertama: Takhalli (trash) peringkat membuang sifat-sifat kotor pada hati (Al-Mazmumah)
Langkah kedua: Tahalli (refill)
(pengisian hati dengan sifat-sifat Rabbani, Mahmudah)
Langkah ketiga: Tajalli (transform)
bertukar daripada manusia biasa kepada wali Allah (makam penyaksian dan makrifah)
Proses merubah daripada Takhalli kepada Tahalli dan Tajalli perlu kepada tariqat, bimbingan wali dan Syeikh yang Mursyid.
Kita tumpukan kepada manhaj sunnah. Dalam Manhaj Sunnah pun sama juga, cuma jalan dan marhalahnya, cara pengisian dan perubahan menggunakan metod Salafus Sunnah.
PERBEZAAN ISTILAH TAJALLI DI SISI FIQH SUNNAH VS SUFISM.
Soalan: Saya perlu faham istillah ini dari sisi Fiqh sunnah, memang saya tahu istillah ini sinonim dengan tafsiran sufism kerana ada ayat-ayat Al-Qur’an yang menyebutnya. Contoh seperti A’raf: 143, Lail: 2, A’raf: 187, Syams: 3. Boleh Sheikh jelaskan?
Jawapan:
Cuba anda lihat tafsir setiap ayat tersebut:
1) Al A’raf: 143
dan siang apabila terang benderang (tajalla),
Maksud tajalla:
Bila siang semua benda kita nampak, itu dinamakan tajalli. Pada asalnya waktu malam (tanpa lampu) kita tidak nampak, bila hari siang, kita nampak semua;
perubahan dari tidak nampak kepada nampak, maka ia adalah tajalli.
Sufi mengambil kalimah tajalli, bila sampai makam tajalli, apa yang gelap, ghaib, mereka akan nampak semuanya di alam ghaib.
3) Al A’raf: 187
La yujalliha (لَا يُجَلِّيهَا ) bermaksud tidak mampu menyingkap, tidak mampu mengetahui. Manusia termasuk Nabi ﷺ sekalipun tidak dapat menyingkap bila terjadinya kiamat.
4) Asy Syams ayat 3
“dan siang apabila menampakkannya,”
Ini sama dengan ayat al Lail ayat 2.
Siang akan tajalli apa yang tersembunyi di kegelapan malam.
Dari segi fiqh sunnah, Tajalli adalah transformasi dari malam kepada siang. Allah ﷻ menampakkan diri daripada bentuk ghaib kepada bentuk nyata, gunung menjadi hancur. Al-Qur’an kalam Allah ﷻ di alam ghaib di Luh Mahfuz, Baitul Hikmah, ditajalli dalam bentuk lukisan, Musyhaf Uthmani, kemudian ditajali dalam bentuk suara para qari dan dalam bentuk “recording audio”.
Tajalli dalam uloom Tasawwuf pula bermaksud makam tertinggi ahli sufi, di mana dia boleh melihat alam ghaib.
Peringatan:
Jika kita hendak berjinak-jinak dengan manhaj tarekat, maka kita mestilah “rock solid” (kukuh, mantap) dahulu dengan manhaj salafiyah. Kalau tidak, lebih baik jangan libatkan diri dengan mereka kerana ia akan mengganggu perjalanan anda memahami manhaj yang sahih.
Manhaj sufi dalam fiqh tafsiri:
Sufi menganggap Al-Qur’an mempunyai dua tafsiran iaitu tafsiran zahir dan tajalli atau maknawi.
Orang biasa seperti kita hanya mendapat tafsiran zahir sahaja, manakala orang sufi mendapat dua, tafsiran maknawi atau hakiki.
Maka apabila Al-Qur’an menyebut kalimah “Tajalli”, kita hanya faham tajalli itu secara zahir sahaja. Allah ﷻ menampakkan dirinya kepada Musa, kepada gunung, siang menampakkan semua yang tersembunyi di malam hari. Akan tetapi tajalli di sisi sufi ialah suatu proses transformasi, bagaimana manusia boleh nampak alam ghaib.