🍒🍒🍒🍒
La Tahzan 222-1: Banyak Sabar, Dapat yang Terbaik (يدرك الصبور أحمد الأمور)
رُوِي عنْ عبدِالله بنِ مسعودٍ : الفَرَجُ والروحُ في اليقيِن والرضا ، والهمُّ والحزنُ في الشَّكِّ والسخطِ .
وكان يقولُ : الصَّبُورُ ، يُدركُ أحْمد الأمورِ
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud, “Kelegaan dan kelapangan adalah dalam keyakinan dan keredhaan; keresahan dan kesedihan itu dalam keraguan dan kebencian.” (Ibn Jauzi, Sifatu Safwah, 2:159)
Katanya lagi (Ibn Mas’ud), “Orang yang banyak bersabar, mendapat yang terbaik.” (Al Qadhi Al Tanukhi, w. 342H, Al Farj Ba’da Syidddah, 1/40)
🍒🍒🍒🍒
La Tahzan 222-2: Banyak Sabar, Dapat yang Terbaik (يدرك الصبور أحمد الأمور)
قال أبانُ بنُ تغلب : سمعتُ أعربيّاً يقولُ : منْ أفْضلِ آداب الرجالِ أنهُ إذا نزلتْ بأحدِهمْ جائحةٌ استعمل الصبر عليها ، وألهم نفْسه الرجاء لزوالِها ، حتى كأنه لصبرِه يعاينُ الخلاص منها والعناء ، توكُّلاً على اللهِ عزَّ وجلَّ ،
Berkata Abaan bin Taghlib *(syiah Kufah, w.141H): “Aku pernah mendengar kata-kata seorang arab kampung (Badwi), “Adab terbaik seorang lelaki akan terserlah bila dia ditimpa musibah, jika dia menjadikan sabar sebagai senjata dan mencari jalan keluar. Oleh kerana kesabarannya, dia mampu melihat jalan keluar dan pertolongan berada di hadapannya kerana berkat tawakkalnya.”
✳ Abaan adalah syiah yang baik, jujur dan bukan syiah rafidhah. Beliau bersama dengan Ali Zainal Abidin bin Al Husin bin Ali.
🍒🍒🍒🍒
La Tahzan 222-3: Banyak Sabar, Dapat yang Terbaik (يدرك الصبور أحمد الأمور)
روى الأصمعيُّ عنْ أعرابيٍّ أنه قال : خفِ الشَّرّ منْ موضعِ الخيْرِ ، وارجُ الخيْرَ منْ موضعِ الشَّرِّ ، فرُبَّ حياةٍ سببُها طلبُ الموتِ ، وموتٍ سببُه طلبُ الحياةِ ، وأكْثَرُ ما يأتي الأمنُ من ناحيِة الخوْفِ
Al Ashma’iy (w. 216H, ahli Bahasa Arab, Basrah) meriwayatkan daripada seorang A’rabi (arab kampung) yang berkata, “Takutlah akan keburukan yang muncul di tempat yang baik dan berharaplah kebaikan muncul dari tempat yang buruk.
Boleh jadi adanya kehidupan disebabkan adanya permintaan untuk mati; boleh jadi juga kematian itu terjadi kerana adanya harapan untuk hidup. Banyak kali terjadi rasa aman muncul daripada rasa takut.”
🍒🍒🍒🍒
La Tahzan 222-4: Banyak Sabar, Dapat yang Terbaik (يدرك الصبور أحمد الأمور)
Orang cerdik vs orang yang bodoh
وقال بعضُ الحكماءِ : العاقلُ يتعزَّى فيما نزل به منْ مكروهٍ بأمرينِ :
أحدهما : السرورُ بما بقي له .
والآخر : رجاءُ الفَرَجِ مما نَزَلَهُ به .
والجاهل يجزعُ في محنتِهِ بأمرينِ :
أحدهما : استكثارُ ما أوى إليه .
والآخر : تخوُّفُه ما هو أشدُّ منهُ
Berkata seorang hukama’ (orang yang bijaksana, majhul):
Orang yang cerdik apabila ditimpa musibah bersabar kerana dua faktor:
- Dia gembira kerana ada sesuatu yang masih tersisa untuknya;
- Masih ada harapan untuk jalan keluar daripada kemelut yang menimpanya.
Orang yang bodoh pula, adalah sebaliknya, dia ketakutan lantaran ujian yang menimpanya kerana juga dua faktor:
- Membesar-besarkan musibah yang menimpanya;
- Takut akan musibah yang lebih berat bakal menimpanya.
🍒🍒🍒🍒
La Tahzan 222-5: Banyak Sabar, Dapat yang Terbaik (يدرك الصبور أحمد الأمور)
ووصف الحّسَنُ بنُ سَهْلٍ المِحن فقال : فيها تمحيصٌ من الذنبِ ، وتنبيهٌ من الغفلةِ ، وتعرُّضٌ للثوابِ بالصبرِ ، وتذكيرٌ بالنعمةِ ، واستدعاءٌ للمثوبةِ ، وفي نظرِ اللهِ عزَّ وجلَّ وقضائِهِ الخيارُ
Pendekatan Al Hasan bin Sahl (pegawai kerajaan Daulah Abbasiah, Khalifah Al Ma’mun, w, 150H) yang berkata, “Dalam ujian ada penghapusan dosa, ada peringatan daripada kelalaian, mendapat pahala daripada bersabar, mengingati akan nikmat, ada harapan untuk mendapat ganjaran. Dalam pandangan Allah ﷻ dan qadha’ (ketentuan-Nya) semua adalah baik belaka.”