🔴 Saya mempunyai persoalan mengenai isu pemberian wang bulanan kepada ibu kandung dan ibu mertua. Adakah perlu saya memberikan nilai yang sama banyak kepada mereka?
Sekiranya kedua-dua ibu saudara dan ibu mertua tidak berkemampuan, adakah saya wajib membantu ibu saudara pula?
✅
Sepatutnya anda dipertanggungjawabkan untuk menjaga ibu anda sahaja. Ibu suami, biarlah suami yang uruskan. Untuk ibu mertua apabila balik jumpa sekali sekala, maka hulurlah sebagai tanda ingatan, tetapi kalau anda kaya, bergaji besar, maka baguslah jika dapat diberikan wang bulanan.
Isu di antara ibu saudara vs ibu mertua. Sama-sama miskin, suami anda pun tidak mampu untuk membantu ibunya.
Isu ini haruslah dihalusi lagi, kaji kes demi kes. Kalau mampu, bantu kedua-duanya, itu yang sebaik-baiknya. Kena lihat jika ibu saudara itu mempunyai keluarga lain atau dia sebatang kara.
Kes-kes begini susah untuk “generalize” (samarata) dan dijadikan satu formula. Semua kena dilihat kes demi kes.
🔴 Selama ini yang saya faham kita kenalah menjaga ibu mertua sama seperti ibu sendiri termasuk memberi duit belanja. Apabila menantu memberi, ibu mertua sudah menganggapnya sebagai tanggungjawab menantu maka wajib diberikan setiap bulan.
✅
Tidak sepatutnya begitu, mereka yang mengatakan begitu mestilah mendatangkan dengan nas yang sahih. Kita kena amalkan fiqh ini berdasarkan nas.
Bagaimana pula nafkah ibu diletakkan ke atas bahu menantu? Di manakah peranan anak-anaknya, suami anda pula buat apa?
Sebab anda kena lihat kemiskinan di sebelah keluarga anda juga.
🔴 Baru saya faham. Ibu mertua saya selalu meminta macam-macam daripada saya sampaikan setiap kali balik saya selalu kena sediakan wang untuk dia dan keluarganya. Apabila dia tengok saya berduit walhal gaji suami lebih tinggi, malah dia pujuk saya untuk memberi nafkah kepada suami saya juga sebab dikatakan tanggungjawab suami saya lebih berat pada keluarga sebab saya sudah bekerja.
✅
Asal usul perkahwinan:
Bab Nafkah dan Pengurusan Kewangan Famili
Asal zaman purbakala, khususnya di Tanah Arab, wanita hanyalah surirumah. Suami merupakan “sole bread winner”, suami yang mencari rezeki.
Ketika ini ibu mertua tidaklah meminta apa-apa daripada menantunya, memang hanya akan meminta daripada anaknya sahaja. (si suami). Sekiranya si isteri mempunyai harta, itu memang milik mutlaknya. Dia diberikan nafkah oleh suami, dan hartanya memang miliknya. Wanita tidak diwajibkan memberi nafkah.
Fiqh asal: lelaki yang memberi nafkah yang dinamakan belanja dapur dan duit poket.
Di Malaysia, wanita sejak dahulu kala, adalah wanita bekerjaya. Maka fiqh keluarga akan berubah sebab sistem telah berubah. Dahulu, isteri memiliki harta melalui nafkah suami. Ia mencukupi untuk dia sahaja. Sekarang di Malaysia, isteri ada pendapatan sendiri. Contoh gaji suami RM 4,000, gaji isteri pula RM5,000.
Maka wujudnya fiqh yang baru:
*⃣ Apakah suami masih perlu memberi nafkah duit poket untuk isteri?
*⃣ Bagaimana dengan kos pengurusan rumah (belanja dapur, bil air dan elektrik, taska, tadika, yuran sekolah swasta)?
*⃣ Bagaimana dengan kos tetap (ansuran kereta, ansuran perumahan)?
*⃣ Bagaimana dengan pelaburan?
*⃣ Bagaimana dengan caruman bulanan kepada ibubapa?
Fiqh baru bermaksud suami isteri hendaklah “sit down” (duduk bersama) dan berbincang bersama.
Maka apabila membincangkan bab sumbangan kepada ibubapa, isunya:
*Caruman bulanan kepada ibubapa, apakah secara sumbangan masing-masing atau “sharing” (kongsi)?
*Apakah isteri perlu memberikan sumbangan bulanan kepada ibubapa suami?
*Apakah suami perlu memberikan sumbangan kepada ibubapa isteri?
Semua ini kenalah dibincangkan sebelum menjalani kehidupan sebagai suami isteri.
Fiqh yang baru disebabkan isteri mempunyai kerjaya tidak ada dalam mana mana kitab fiqh sebab zaman awal Islam di Tanah Arab, wanita tidak ada kerjaya, wanita masih belum dapat “human rights” (hak kemanusiaan) sepenuhnya lagi.
Maka suami isteri di zaman moden yang kena bangunkan fiqh kewangan mereka sendiri berdasarkan pendapatan kasar isi rumah serta perbelanjaan yang semakin meningkat di akhir zaman.
Ini kerana wanita bekerjaya vs wanita surirumah jauh bezanya:
💼 Wanita bekerjaya akan menghabiskan masa minima 8 jam di luar rumah. Maka suami dan anak-anak akan kehilangan hak yang banyak.
💼 Isu keletihan, isteri tidak lagi mampu melayan suami OD (on demand) sebab faktor keletihan. Suami akan kehilangan hak OD.
💼 Pendidikan anak-anak daripada bayi kepada usia mumaiyyiz (tadika), juga akan kehilangan, anak-anak tidak dapat hak penjagaan atau hadhanah.
💼 Bayi juga kehilangan hak penyusuan yang sempurna.
💼 Kehilangan mendapat masakan yang baik, diet yang terjaga.
💼 Keadaan rumah tangga dari segi kebersihan, susun atur, urusan pakaian semua akan terjejas.
💼 Isteri akan terdedah kepada fitnah, jika beliau seorang yang cantik dan muda.
Ini semua kos pelepasan yang terpaksa ditanggung oleh suami, maka sebab itu perlu kepada perbincangan untuk mengurus dana keluarga bersama.