❄️❄️❄️❄️
La Tahzan 211-1: Rasa Aman Perlu di sisi Syara’ dan Akal (الأمْنُ مطلبٌ شرعيٌّ وعقليٌّ)
Islam adalah keamanan, maka carilah keamanan.
Keamanan dalam Al-Qur’an:
أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ
Mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk [6:82]
الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ
Yang telah memberi makanan kepada mereka untuk menghilangkan lapar dan mengamankan mereka dari ketakutan [106:4]
ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ
…barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; [3:97]
Keamanan dalam Hadith:
وعن عُبَيداللَّه بِن مِحْصَنٍ الأَنْصارِيِّ الخَطْمِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه ﷺ: مَنْ أَصبح مِنكُمْ آمِنًا في سِرْبِهِ، مُعَافًى في جَسدِه، عِندهُ قُوتُ يَومِهِ، فَكَأَنَّمَا حِيزَتْ لَهُ الدُّنْيَا بِحذافِيرِها (رواه البخاري في “الأدب المفرد” (رقم/300) والترمذي في “السنن” (2346) وقال : حسن غريب .) وقال الشيخ الألباني، فالحديث حسن . “السلسلة الصحيحة” (رقم/2318)
Hadith ini diriwayatkan oleh Salamah bin ‘Ubaidillah bin Mihshan al-Khathmiy, daripada bapanya رضي الله عنه dan beliau termasuk Sahabat, berkata: ”Rasulullah ﷺ bersabda: “Barangsiapa di antara kalian yang memasuki waktu pagi hari dalam keadaan aman pada dirinya, sihat jasmaninya dan dia memiliki makanan pada hari itu, maka seolah olah dia diberi dunia dengan berbagai-bagai kenikmatannya.” (HR al Bukhari, adabul Mufrad, no 300, at Termidzi, sunan, 2318, dinilai hasan, Al Albani, as-Silsilah ash-Sahihah 2318, juga Syaikh Salim al-Hilali, Bahjatun Nazhirin Syarh Riyadhush Shalihin (hadith no. 511).
❄️❄️❄️❄️
La Tahzan 211-2: Rasa Aman Perlu di sisi Syara’ dan Aqal (الأمْنُ مطلبٌ شرعيٌّ وعقليٌّ)
Hati, Rumah dan Umat yang Aman
فأمنُ القلبِ : إيمانُه ورسوخُه في معرفةِ الحقِّ ، وامتلاؤُه باليقينِ .
وأمْنُ البيتِ : سلامتُه من الانحرافِ ، وبُعْدُه عنِ الرذيلةِ ، وامتلاؤُهُ بالسكينةِ ، واهتداؤه بالبرهانِ الرَّبّانيِّ .
وأمْنُ الأمةِ : جمْعُها بالحبِّ ، وإقامةُ أمرِها بالعَدْلِ ، ورعايتُها بالشريعةِ .
Hati yang aman ialah keimanan yang mendalam untuk menyelami hakikat kebenaran (Ma’rifah al Haq);
Rumah yang aman ialah rumah jauh daripada penyelewengan, terpelihara daripada aib, rumah yang sakinah (ketenangan) dan dipandu oleh neraca ketuhanan; dan
Umat yang aman ialah umat yang diikat dengan rasa cinta, ditegakkan keadilan dalam urusannya, dan dijaga oleh syariah (hudud).
❄️❄️❄️❄️
La Tahzan 211-3: Rasa Aman Perlu di sisi Syara’ dan Aqal (الأمْنُ مطلبٌ شرعيٌّ وعقليٌّ)
والخوف عدوُّ الأمنِ * فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً يَتَرَقَّبُ * ، * فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Lawan Aman adalah Takut;
Firman Allah ﷻ
فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ ۖ
Maka keluarlah Musa dari kota itu dengan rasa takut menunggu-nunggu dengan khuatir [al Qashash: 21]
فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
Kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku, jika kamu benar-benar orang yang beriman [ali Imran: 175]
ولا راحة لخائفٍ ولا أمْن لملحِدٍ ، ولا عيش لمريضٍ .
إنَّما العُمرُ صحَّةٌ وكفافٌ فإذا وليا عن العُمرِ ولَّى
Orang penakut tidak merasa tenang, orang atheis tidak pernah merasa aman, orang sakit tidak pernah merasai hidup.
🎵 Syair Arab:
“Sesungguhnya umur itu adalah kesihatan dan kecukupan; Bila keduanya (sihat dan kecukupan) *berpaling, maka umur pun berpaling.”
*berpaling juga membawa maksud waliya, merosot, merudum.
❄️❄️❄️❄️
La Tahzan 211-4: Rasa Aman Perlu di sisi Syara’ dan Aqal (الأمْنُ مطلبٌ شرعيٌّ وعقليٌّ)
للهِ ما أتْعسَ الدَّنيا ، إنْ صحَّتْ منْ جانبٍ فسدتْ منْ جانبٍ آخر ، إنْ أقبل المالُ مَرِضَ الجسمُ ، وإنْ صحَّ الجسمُ حلَّتِ المصائبُ ، وإنْ صلُح الحالُ واستقام الأمرُ حلَّ الموتُ
Demi Allah, alangkah sengsaranya dunia: jika baik pada satu sisi, rosak pula pada sisi yang lain; jika harta datang, tubuh pula jatuh sakit, jika badan sihat, tiba-tiba musibah menimpa dan apabila keadaan semakin maju, tiba-tiba kematian menjengah.
خرج الشاعرُ الأعشى منْ ( نجدٍ ) إلى الرسولِ – صلى الله عليه وسلم – يمتدحُه بقصيدةٍ ويسلمُ ، فعرض له أبو سفيان فأعطاهُ مائة ناقةٍ ، على أنْ يترك سفَرَهُ ويعود إلى ديارِهِ ، فأخذ الإبل وعاد ، وركب أحدها فهو جلتْ به ، فسقط على رأسِهِ ، فاندقَّتْ عنقُهُ ، وفارق الحياة ، بلا دينٍ ولا دنيا
Kisah penyair Nejd bernama al-A’syaa* membuat keputusan masuk Islam dan pergi menemui Rasulullah ﷺ di Madinah membawa bersamanya syair-syair indah. Abu Sufyan mengetahui perjalanan al A’sya, maka dia menyekatnya dan menawarkan 100 ekor unta supaya dia membatalkan hasratnya ke Madinah, al A’sya bersetuju menerima 100 ekor unta itu. Namun di tengah jalan unta yang dinaiki melempar dirinya sehingga jatuh tersungkur, patah lehernya dan mati serta merta. Dia gagal mendapatkan agama dan juga dunia.
———————————
* al A’sya merupakan Abu Bashir Maimun Ibn Qais Ibn Jundul bin Syarahbil bin Auf ( ميمون بن قيس بن جندل بن شرحبيل بن عوف) meninggal 6H, penduduk al Yamamah berdekatan Riyadh sekarang, juga dikenali dengan nama Nejd. Dia adalah penyair era arab jahiliyah yang terkenal.
❄️❄️❄️❄️
La Tahzan 211-5: Rasa Aman Perlu di sisi Syara’ dan Aqal (الأمْنُ مطلبٌ شرعيٌّ وعقليٌّ)
Bait-bait indah syair al A’sya yang sepatutnya dibaca di hadapan Nabi ﷺ:
فهي بديعةُ الحُسْنِ يقولُ فيها:
شبابٌ وشيبٌ وافتقارٌ وثروةٌ فللّهِ هذا الدَّهرُ كيف تردَّدا
إذا أنت لمْ ترْحلْ بزادٍ من التُّقى ولاقيت بعد الموتِ منْ قدْ تزوَّدا
ندمْت على أنْ لا تكون كمثْلِهِ وأنَّك لمْ تُرْصِدْ لما كان أرْصدَا
🎵 Pemuda, uban, keperluan dan kekayaan;
Semua ini milik Allah, maka kenapa engkau ragu?
Jika engkau pergi dengan tidak membawa ketaqwaan dan berjumpa dengan orang-orang yang telah membekali diri
Engkau akan menyesal kerana kenapa engkau tidak menjadi seperti dia
dan jika engkau tidak bersiap, maka dia telah pergi….