📚📖✍
🔴 Adakah orang bukan Islam seperti jiran dan rakan sekerja akan menuntut di akhirat sekiranya mereka mati bukan dalam keadaan Islam?
✅
Fiqh dakwah:
1. Hukum secara global, hukumnya fardu kifayah.
Firman Allah ﷻ,
( وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ) :
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung”
[ Ali Imran: 104 ]
Fardu kifayah bermaksud dibebankan kepada sebahagian umat.
Contoh:
Ke atas kerajaan iaitu kepada JAKIM, Jabatan agama negeri-negeri, Perkim, Yadim, Harakah Persatuan Bukan Kerajaan (NGO) dakwah seperti Ikram, Abim, Haluan, Jemaah Tabligh dan lain-lain lagi.
2. Kewajipan ke atas individu.
Ia subjektif berdasarkan kuasa atau pengaruh seseorang.
Dalil hadith,
( بلغوا عني ولو آية ) رواه البخاري (3461) .
“Sampaikan dariku meskipun hanya satu ayat”
[ Bukhari no. 3461n]
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ )
“Siapa yang melihat kemungkaran, maka hendaknya merubah dengan tangannya (kekuatan). Kalau tidak mampu, maka dengan lisannya. Kalau tidak mampu, maka dengan hatinya”
[ Matan Arbain no. 34 ]
Kewajipan dakwah ke atas setiap individu bergantung kepada kemampuan seseorang:
1. Ilmu yang dimiliki, kepakaran berdakwah yang ada.
2. Kuasa atau pengaruh yang dimiliki, (merujuk kepada status ekonomi, status kuasa, status ilmu).
3. Kemampuan masa.
@bicarathtl
#SnJbicarasunnahC