Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah JARUM SYIAH DAN ‘PENIPUAN’ MAKSUD HADIS

JARUM SYIAH DAN ‘PENIPUAN’ MAKSUD HADIS

1086
0
Iklan

PENCERAHAN TUJUAN NABI MEWASIATKAN HADIS AL-QURAN DAN AHLUL BAYT KETIKA PERISTIWA GHADIR KHUM

Nabi suruh pegang AL-QURAN dan menjaga kebajikan keluarganya dengan meneruskan kebajikan ke atas mereka. keluarga Ali Fatimah, keluarga Aqil, Jaafar dan Abbas.

Soalan:
🔴 Assalamualaikum. Pensyarah saya ada tugaskan saya untuk menyiapkan satu tugasan berdasarkan satu video,dimana video tersebut memberitahu sesuatu tentang hadis nabi yang berkata 2 perkara ditinggalkan nabi adalah al-Quran dan Ahlul Bait. Dan hadis itu lebih kuat daripada hadis yang cakap 2 perkara yan ditinggalkan Nabi adalah AlQuran dan sunnah. Betulkah???

Sheikh THTL Al-Jazani:
Propaganda syi’ah. kat IPTA, memang banyak IPTA sekarang diresapi pensyarah yang cenderung kepada syiah.
1. Hadith ahli bayt memang sahih, HR Muslim

عَنِ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: قَامَ رَسُولُ الهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا فِينَا خَطِيبًا بِمَاءٍ يُدْعَى خُمًّا بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ فَحَمِدَ الهَع وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَوَعَظَ وَذَكَّرَ ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ رَسُولُ رَبِّي فَأُجِيبَ وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ الهَِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ الهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ (وفي رواية: هُوَ حَبْلُ الهِي مَنِ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلاَلَةٍ) فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ الهِو وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمُ الهَع فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمُ الهَض فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمُ الهَت فِي أَهْلِ بَيْتِي فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ قَالَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ (وفي رواية: فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لاَ وَايْمُ الهِْ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنَ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ) قَالَ وَمَنْ هُمْ قَالَ هُمْ آلُ عَلِيٍّ وَآلُ عَقِيلٍ وَآلُ جَعْفَرٍ وَآلُ عَبَّاسٍ قَالَ كُلُّ هَؤُلاَءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ قَالَ نَعَمْ

Dari Zaid bin Arqam, dia berkata: “Suatu hari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam berdiri khutbah di hadapan kami di sebuah mata air yang disebut Khum, di antara Makkah dan Madinah. Beliau memuji Allah, menyanjungNya, menasehati, mengingatkan, lalu bersabda: “Amma ba’du, ingatlah wahai manusia, sesungguhnya saya adalah manusia biasa, sudah dekat masanya utusan Rabbku datang lalu aku akan menyambut, dan aku meninggalkan tsaqalain (dua perkara yang sangat berharga) pada kamu. Yang pertama adalah kitab Allah, di dalamnya ada petunjuk dan cahaya, oleh karena itu pegangilah dan pegang-teguhlah ia. (Dalam riwayat lain: Kitab Allah itu adalah tali Allah, barangsiapa mengikutinya maka dia berada di atas petunjuk, dan barangsiapa meningalkannya maka dia berada di dalam kesesatan). Lalu beliau mendorong dan menyemangati untuk suka terhadap kitab Allah. Lalu beliau bersabda: “Dan Ahli Bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang ahli bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang Ahli Bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang ahli bait-ku”. Lalu Hushain berkata kepada Zaid: “Dan siapakah Ahli Bait beliau itu wahai Zaid, bukankah istri-istri beliau termasuk Ahli Bait beliau?”. Zaid menjawab: “Memang (secara umum) istri-istri beliau termasuk Ahli Bait, tetapi ahli bait beliau adalah orang-orang setelah beliau yang diharamkan (menerima) zakat”. (Dalam riwayat lain: “Maka kami bertanya: “Siapakah Ahli Bait beliau itu, apakah istri-istri beliau?”. Dia menjawab: “Tidak, demi Allah, sesungguhnya seorang istri itu terkadang bersama suaminya dalam suatu masa yang panjang, lalu suaminya menceraikannya, maka dia kembali kepada ayahnya dan kaumnya. Ahli Bait beliau adalah keturunannya dan ‘ashabahnya (keturunannya dari fihak laki-laki), yaitu orang-orang setelah beliau yang diharamkan (menerima)zakat”.) Hushain bertanya: “Siapakah mereka”. Zaid menjawab: “Mereka adalah keluarga ‘Ali, keluarga ‘Aqil, keluarga Ja’far, dan keluarga ‘Abbas”. Hushain bertanya: “Mereka semua ini diharamkan (menerima) zakat?”. Zaid menjawab: “Ya.” [HR. Muslim No: 2408]

Ini dinamakan hadith wasiat, menandakan Nabi saw akan wafat tak lama lagi, ini wasiat di Ghadir Khum. Syiah memanipulasi hadith ini kerana kurang kefahaman bahasa arab mereka dan mereka menjadikan ahlil bayt sebagai sumber syariat kerana meletakkan ahlil bayt sebagai maksum. Nabi suruh pegang Al-Quran dan menjaga kebajikan keluarganya dengan meneruskan kebajikan ke atas mereka. keluarga Ali Fatimah, keluarga Aqil, Jaafar dan Abbas.

(Nas) Yang lebih kuat ialah kitabullah dan sunnah, ini dalil Al-Quran

(فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ)

Jika kalian berselisih dalam suatu hal, maka kembalikanlah kepada Allah dan Rasul-Nya” (Surah 4:59)

hadith:

(فإنه من يعش منكم فسيرى اختلافاً كثيراً فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي) رواه أبو داود والترمذي وقال: حديث حسن صحيح.

“barangsiapa yang hidup sepeninggalku, maka ia akan melihat banyak perselisihan. Maka wajib bagi kalian untuk berpegang kepada sunnahkiu dan sunnah Khulafa Ar Rasyidin yang tertunjuki sepeninggalku” HR abu Daud & Termidzi, dia berkata hasan sahih.

Itulah yang sahih, sumber rujukan muktamad ialah Al-Quran dan As-Sunnah. Ithrah atau Ahlil Bbait Nabi saw bukan rujukan syariah, cuma menjaga hak-hak mereka sebagai ahlil bayt, mereka bukan maksum.
Maka ada dua kelompok manusia yang sesat dalam memahamai hadith ahlil bayt:
1. Puak syiah, menganggap family nabi sebagai sumber syariat dan berstatus maksum
2. Puak tareqat Habeeb/syarif/syed, mereka juga mengkultuskan ahlil bayt.

ASWJ. sumber rujukan syariah ialah Al-Quran dan al hadith, bukan ahlil bayt.

Terima kasih sheikh. Saya dan rakan-rakan pun mcm pelik sebab video tu kata sekarang waris nabi dah banyak sebab orang arab dah lama datang ke asia tenggara. Terima kasih atas pencerahan 😁

Sheikh THTL al-Jazani:
Geng Habib cari mangsa

Sebab tu saya katakan, dua puak yang manipulasi hadith ahlil bayt atau tsaqalyn ialah puak habib dan syiah. Sunni mesti kena yakin, rujukan kita adalah Al-Quran dan sunnah. Ahlil bayt dah lama pupus…

Pensyarah saya ni selalu cerita pasal beliau mimpi jumpa cahaya nabi. Selalu mimpi jumpa para wali

Student pun terima bulat-bulat sahaja

Sheikh THTL al-Jazani: Mimpi sebagai sumber syariat ni memang manhaj tareqat dan syiah.

Di sisi sunni, mimpi, termasuk mimpi jumpa Nabi bukanlah jalan untuk mendapat dalil syariat yang baru.Memanglah nak lawan puak sesat ni ilmu kena mantap dahulu.

AQIDAH SYIAH

Kalau Syiah ketika itu jadi imam solat, maka saya pasti ragu-ragu jadi makmumnya, dan kalau terpaksa juga maka ketika itu saya akan ‘bertaqiyah’😊

Admin: Aqidah syiah dah tiada yang selamat. Semua Rafidah. Tak boleh solat berimamkan mereka.

Sheikh THTL al-Jazani:
Rukun Islam syiah:
1. Syahadah
2. Solat
3. Puasa
4. Zakat
5. Haji
6. Jihad
7. Imamiah atau wilayah

KITAB SYIAH

🔴 Assalam ustaz . Adakah hadis ini sahih?

Sheikh THTL al-Jazani:
Syiahla…
Kitab Usyul Kafi oleh al kulaini adalah seburuk buruk kitab hadith atas dunia ni. Macam mana boleh kena jerat syiah?

🔴Salam,kitab Biharul Anwar ni kitab syiah ke?

Admin: YA…

Kalau syiah jadi minoriti, mereka amal taqiyah. Macam salafi jadi minoriti dalam negara yang amal asyairah.

BUKU PENJELASAN SYIAH YANG PENTING
[Buku Soal Jawab Isu Syiah di Malaysia]

Ustaz Aizam Mas’ud ada share link download buku ini dalam PDF tempoh hari. Cuma link tu ada sedikit masalah, kadang-kadang tak boleh download.

Ini link baru untuk dapatkan buku beliau dalam bentuk PDF : http://www.mediafire.com/download/le8m7xqcmnfn7bz/buku_soal_jawab_isu_syiah_di_malaysia.pdf

Buku ini sangat bagus untuk dibaca. Padat dengan fakta tentang Syiah.

Sebarkan, moga-moga manfaatnya meluas. link

ADAKAH SYIAH MAZHAB KELIMA?

Salam tuan puan.. apa kah kalam ulama yang mengatakan syiah ni bukan mazhab yang ke lima.?
Adakah Amman Mesej yang tular dulu tu boleh diguna pakai sebagai hujah syiah boleh diterima aqidahnya?

Mohon perkongsian daripada asatizah sekalian

Sheikh THTL al-Jazani:
Yang mengkafirkan syiah ialah Imam Malik, Ahmad, Imam Bukhari, Imam Ibn Hazm, Ibn Taymiyah. Mazhab ke 5 ialah Daud Zahiri. Amman mesej 2004 adalah takleh pakai. Dr Qardhawi dan Taqi Uthmani yang hadir pun kemudian menarik balik deklarasi tersebut kerana mereka berdua kata, syi’ah adalah penipu.

Yang hadir masa Amman 2004 ialah ali g
Gomah, Mufti Mesir, Abdullah Harari Ethiopio, Dr Ahbash, Nazim Haqqani, Tareqat Naqsyabandi, Habib Umar, Pondok Habeeb Tarim Yemen…Karim Husaini, Syiah ismaliyah dan 10 grand Ayatullah termasuk Ayatullah Ali Khameni,

ANTARA FAHAMAN YANG DIPENGARUHI SYIAH

🔴salam…syeikh benarkah hadis tentang makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang itu palsu???

Sheikh THTL al-Jazani: Hadits syiah

م وجدته في كتب الشيعة (من برنامجهم)
– سنن النبي (ص )- السيد الطباطبائي ص 226 :
الملحقات في الأطعمة والأشربة 1 – في مقدمة طب النبي : في حديث قال ( صلى الله عليه وآله ) : نحن قوم لا نأكل حتى نجوع ، وإذا أكلنا لا نشبع ( 1 ) .
( هامش ) * ( 1 ) طب النبي ( صلى الله عليه وآله ) : المقدمة ص 3 .

Sunan Allamah Tabatabaiy ms 226

شاع بين الناس حديث (نحن قوم لانأكل حتى نجوع وإذا أكلنا لا نشبع ) حيث أنهم ينسبونه إلى النبي صلى الله عليه وسلم
وليس له أصل وهو كذب موضوع على النبي صلى الله عليه وسلم
ولايوجد في أي مصدر من كتب الرواية فيما أعلم
وقد بحث عنه عدد من أهل العلم في مصنفات الحديث وغيرها فلم يجدوا له أصل
وعلى رأسهم الشيخ العلامة بكر بن عبدالله أبوزيد

Syaikh Bakr abu Zayd: Saudi, tiada asal,dusta dan palsu.

وقفت على كلام للعلامة الشيخ محمد ناصر الدين الألباني رحمه الله في السلسة الصحيحة (المجلد السابع القسم الثالث صفحة 1651و1652) وقال ( لا أصل له).

Ta’aliq al Albani, Silsilah al Sahihah, 7:1651. tiada asal nya (palsu)

Komen dan Soalan