Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Celik Sunnah – Solat bersama Imam

Celik Sunnah – Solat bersama Imam

272
0
Iklan

Soal Jawab Fiqh Sunnah

Celik Sunnah – Solat bersama Imam

🔴 Apakah hukum sekiranya imam tidak mengeraskan(jahr) bacaannya ketika solat Maghrib dan Isya’?

Solat sah, akan tetapi makmum telah berdosa kerana melantik imam yang tidak celik sunnah. Ini kerana praktikal solat sempurna hanya dengan mengikuti fiqh solat Nabi SAW.

🔴 Adakah makmum bersalah atau berdosa kerana tersalah pilih imam?

Fiqh melantik imam solat telah ada. Maka, di dalam hal agama, kita tidaklah boleh bermudah-mudah. Sedangkan memilih kerajaan melalui Pilihan Raya Umum 14(PRU) kita bersungguh-sungguhMaka, amalkan falsafah yang sama di dalam hal melantik wakil rakyat dan juga wakil kita untuk bersolat.

🔴 Berdasarkan dalil yang mana satu menyatakan makmum berdosa kerana melantik imam yang tidak celik sunnah dan bagaimana mahu sesuaikan dengan hadith “imam untuk di ikuti bukan diperselisihi”?

Ada banyak antaranya adalah hadith dari Abi Mas’ud.

يَؤُمُّ اْلقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللهِ ، فَإِنْ كَانُوْا فِى الْقِرَاءَةِ سَوَاءٌ فَأَعْلَمُهُمْ بِالسُّنَّةِ ، فَإِنْ كَانُوْا فِى السُّنَّةِ سَوَاءٌ فَأَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً ، فَإِنْ كَانُوْا فِى اْلهِجْرَةِ سَوِاءٌ فَأَقْدَمُهُمْ سِلْمًا (وَفِى رِوَايَةٍ : سِنًّا)، وَ لاََ يَؤُمَّنَّ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فِي سُلْطَانِه (وفى رواية : فِي بَيْتِهِ) وَ لاَ يَقْعُدْ عَلَى تَكْرِمَتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ

Terjemahan:

“Yang (berhak) menjadi imam (suatu) kaum, ialah yang paling pandai membaca Kitabullah. Jika mereka dalam bacaan sama, maka yang lebih mengetahui tentang sunnah. Jika mereka dalam sunnah sama, maka yang lebih dahulu hijrah. Jika mereka dalam hijrah sama, maka yang lebih dahulu masuk Islam (dalam riwayat lain: umur). Dan janganlah seseorang menjadi imam terhadap yang lain di tempat kekuasaannya (dalam riwayat lain: di rumahnya). Dan janganlah duduk di tempat duduknya, kecuali seizinnya”

(HR Muslim 2/133. Lihat al-Albani, al-Irwa` Ghalil 2/256-257)

Bagaimana dengan hadith “Imam untuk diikuti bukan diperselisihi”?

Takhrij Hadith,

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَلَا تَخْتَلِفُوا عَلَيْهِ فَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا جُلُوسًا أَجْمَعُونَ

Terjemahan:

“Dari Nabi SAW, bahawasanya beliau bersabda: “Sesungguhnya imam hanya untuk diikuti, maka janganlah menyelisihnya. Apabila ia ruku’, maka ruku’lah. Dan bila ia mengatakan ‘sami’allahu liman hamidah’, maka katakanlah,’Rabbana walakal hamdu’. Apabila ia sujud, maka sujudlah. Dan bila ia solat dengan duduk, maka solatlah dengan duduk semuanya”. (Muttafaqun ‘alaihi)

Bermaksud, jika anda masbuq (lewat):

Dalil Hadith:

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَى أَحَدُكُمْ الصَّلَاةَ وَالْإِمَامُ عَلَى حَالٍ فَلْيَصْنَعْ كَمَا يَصْنَعُ الْإِمَامُ

Terjemahan:

“Nabi saw bersabda,

”Apabila salah seorang dari kalian mendapatkan solat dan imam sedang dalam suatu keadaan, maka hendaklah ia berbuat seperti imam berbuat.”

(HR at Tirmidzi, dan dishahihkan al-Albani dalam Shahih Sunan at Tirmidzi, no. 484)

Ulasan:

Secara umum, maksud lain Hadith “mengikuti imam, jangan menyelisihinya”:

1. Mutaba’ah

~ melakukan gerakan di dalam solat selepas imam terlebih dahulu melakukannya.

2. Tidak boleh musabaqah

~ berlumba dengan imam.

3. Tidak boleh muwafaqah

~ tidak menyamai pergerakan imam.

~ tidak boleh bersamaan dengan pergerakan dan bacaan imam.

4.  Takhalluf

~ Ketinggalan dari imam.

Contoh:

Apabila imam sudah sujud tetapi makmum di dalam pergerakan ruku’.

@bicarathtl

Komen dan Soalan