Hukum mengerjakan solat `Id.
أنَّ أعرابيًا جاءَ إلى رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ ثائِرَ الرأسِ ، فقالَ : يا رسولَ اللهِ ، أخبرنِي ماذَا فرَضَ اللهُ عليَّ من الصَّلاةِ ، فقالَ : الصَّلَوَاتِ الخمْسَ إلا أنْ تَطَّوَّعَ شيئًا . فقالَ : أخبِرْني ما فَرَضَ اللهُ عليَّ من الصيامِ ، فقالَ : شَهْرُ رمضانَ إلَّا أنْ تَطَّوَّعَ شيئًا . فقالَ : أخْبِرنِي بمَا فَرَضَ اللهُ عليَّ من الزَّكَاةِ ، فقالَ : فَأَخْبَرَهُ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ شرائِعَ الإسلامِ ، قالَ : والذي أكْرَمَكَ ، لا أَتَطَوَّعُ شيئًا ، ولا أَنْقُصُ ممَّا فَرَضَ اللهُ عليَّ شيئًا . فقالَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ : أَفْلَحَ إنْ صَدَقَ ، أوْ : دخلَ الجنةَ إنْ صدقَ .
الراوي : طلحة بن عبيدالله | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: 1891 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]
Seorang lelaki badui datang berjumpa Rasulullah ﷺ dengan keadaan kepalanya penuh debu, katanya: “Wahai Rasulullah! Khabarkan kepada ku apa yang difardukan Allah ke atas ku tentang solat.” Jawab baginda: “Solat 5 waktu, melainkan engkau ingin melakukan solat tambahan.” Dia berkata lagi: “Khabarkan kepada ku apa yang difardukan Allah ke atas ku tentang puasa.” Jawab baginda: “Puasa bulan Ramadhan, melainkan engkau melakukan ingin puasa tambahan.” Dia berkata lagi: “Khabarkan kepada ku apa yang difardukan Allah ke atas ku tentang zakat.” Kata Thalhah, Rasulullah ﷺ mengkhabarkan kepadanya tentang syari`at-syari`at Islam. Lelaki badui itu berkata: “Demi Dzat yang telah memuliakanmu, aku tidak ingin melakukan ibadah tambahan, namun aku tidak akan mengurangi apa yang Allah fardukan ke atas ku sedikit pun.” Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: “Dia akan beruntung jika dia berkata benar,” atau baginda bersabda: “Dia akan masuk syurga jika dia berkata benar.” – Shahih Al-Bukhari, no. 1891.
أُمرْنا أن نُخرِجَ الحُيَّضَ يومَ العيدين، وذواتِ الخُدورِ، فيشهدن جماعةَ المسلمين ودعوتَهُم، ويعتزلُ الحُيَّضُ عن مُصلاهُن ، قالت امرأةٌ: يا رسولَ اللهِ، إحدانا ليس لها جلبابٌ ؟ قال: لتُلبسْها صاحبتُها من جلبابِها.
الراوي : أم عطية نسيبة الأنصارية | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم: 351 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]
“Kami diperintahkan untuk membawa keluar wanita yang sedang haid pada kedua-dua hari `Id, begitu juga dengan wanita pingitan, agar mereka menyaksikan jama`ah muslimin dan panggilan mereka. Wanita yang sedang haid menjauhi tempat solat mereka.” Berkata seorang wanita: “Ya Rasulullah! Salah seorang daripada kami tidak mempunyai jilbab.” Jawab baginda: “Hendaklah temannya meminjamkan jilbab kepadanya.” – Shahih Al-Bukhari, no. 351.
صليتُ مع رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليْهِ وسلَّمَ العيديْنِ . غيرَ مرةٍ ولا مرتينِ . بغيرِ أذانٍ ولا إقامةٍ .
الراوي : جابر بن سمرة | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 887 | خلاصة حكم المحدث : صحيح
“Aku (Jabir) solat kedua-dua `Id bersama Rasulullah ﷺ bukan sekali atau dua kali, tanpa azan dan tanpa iqamah.” – Shahih Muslim, no. 887.
= = = = = = = = = =
Penjelasan:
1. Para `ulama’ berbeza pendapat tentang hukum mengerjakan solat `Id:
(a) Sebahagiannya mengatakan sunnah mu’akkadah, kerana dalam hadis Thalhah ketika seorang lelaki badui bertanya kepada baginda ﷺ tentang solat yang difardukan, lalu baginda hanya menjawab solat 5 waktu, sedangkan solat `Id tidak termasuk dalam solat 5 waktu.
(b) Sebahagian yang lain mengatakan fardu `ain, kerana dalam hadis Ummu `Athiyyah disebutkan bahawa baginda ﷺ memerintahkan supaya semua umat Islam, termasuklah wanita yang haid untuk menghadiri solat `Id. Bahkan, sekiranya seseorang wanita tidak mempunyai jilbab, dia harus meminjam daripada temannya. Ini menunjukkan bahawa solat ini wajib dihadiri oleh semua orang. Ditambah pula baginda sendiri tidak pernah meninggalkan solat `Id.
(c) Sebahagian yang lain pula mengatakan fardu kifayah, kerana dalam hadis Jabir disebutkan bahawa solat `Id tiada azan dan iqamah. Oleh itu, solat `Id sama seperti solat jenazah (yang hukumnya juga fardu kifayah).
#fiqhRamadhan