Tafsir Surah Al-Kawthar
Pada sesi yang lalu, kita telah membincangkan mengenai saranan dari Allah:
1. Agar orang beriman tidak menghiraukan tohmahan kuffar.
2. Perintah lakukan solat dan berkorban kerana Allah SWT.
Tafsir Ayat Ke-3:
إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الأَبتَرُ
Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).
Kalimah
إِنَّ
Diletakkan sebagai penekanan dalam ayat ini (rujuk pelajaran mengenai taukid). Ia berfungsi untuk memberi penekanan kepada golongan yang tidak mempercayai atau ragu-ragu.
Kerana khitab ayat ini adalah kali pertama diberikan kepada musyrikin Mekah yang tidak percaya kepada ajaran Nabi Muhammad SAW.
Maka, ia membawa maksud “janganlah kamu ragu tentang perkara ini” (yang datang selepas lafaz ini).
Dalam ayat ini, kita boleh dapati bahawa Allah SWT bercakap dengan Rasulullah SAW. Ini sebagai isyarat, Allah SWT tidak ingin bercakap dengan orang kafir tersebut kerana terlalu murka kepada mereka.
Senang faham, seperti orang yang sedang “menyampah / benci”:
Si Majikan terlalu marah dan ingin beri amaran kepada staf, tetapi berkata kepada pembantunya.
Sewaktu ayat ini diturunkan, kedudukan umat Islam masih lemah. Orang kafir lebih ramai dan mereka menyeksa serta menyusahkan umat Islam yang sedikit bilangannya pada ketika itu.
Dalam pandangan yang lain mengenai amaran Allah SWT ini :
Allah SWT ingin memberikan semangat dan berita gembira kepada Rasulullah SAW agar tidak risau. Allah SWT ingin tenangkan hati Nabi SAW dan para sahabat.
Walaupun pada ketika itu orang kafir nampak kuat, tetapi mereka akan dikalahkan juga pada suatu hari nanti.
Secara zahir, nampak memang musyrikin lebih menguasai dunia namun, tiada halangan besar seperti zaman Rasulullah SAW sehingga kita terhalang untuk melakukan ibadah kepada Allah SWT.
Maksud saya, kita masih bebas untuk belajar dan beramal.
Kalimah
الأَبتَرُ
Dari kata dasar ب ت ر yang bermaksud ‘potong’. Ia digunakan dalam bahasa Arab klasik untuk memotong ekor binatang. Juga digunakan untuk musuh yang kalah dalam peperangan.
Dalam konteks surah ini, kita telah pelajari bagaimana latar-belakang surah ini mengenai anak lelaki Rasulullah SAW yang telah meninggal dunia.
Maka kalimah بتر ini juga digunakan dalam keadaan tersebut kerana secara logik, keturunan akan terputus apabila tiada anak lelaki. Ini kerana anak lelaki yang membawa nama keturunan.
Oleh itu apabila Nabi Muhammad SAW kematian anak lelakinya, mereka bergembira dengan berkata:
بتر محد
(Muhammad telah terputus) maksudnya keturunan baginda SAW terputus.
Ibn Taymiyyah mengatakan bahawa mereka terputus dari segala kebaikan, termasuklah:
- Harta
- Keluarga
- Kehidupan di dunia dan di akhirat
- Kata-kata yang baik
- Hati mereka terputus dari kebaikan
- Hati yang tidak akan digunakan untuk memenuhi kehendak Allah SWT
- Mereka tidak akan mendapat pertolongan
- Mereka tidak akan dapat merasai kenikmatan dalam apa jua perkara
Ibrah dan Kesimpulan :
Pertama :
Allah SWT akan memberikan nikmat yang besar dan tidak putus-putus bagi hamba-Nya yang beriman dan menjaga amal soleh.
Maka janganlah kita berputus asa atau membiarkan masa berlalu tanpa berusaha menjadi hamba Allah SWT yang sebenarnya.
Kedua :
Fokus orang beriman adalah menjadi hamba Allah SWT yang terbaik, tidak menghiraukan provokasi serta tohmahan. Ini kerana keyakinan mereka hanyalah kepada Allah SWT.
Ketiga :
Fitrah manusia apabila berasa sedih dengan fitnah serta ujian dunia. Namun penyelesaiannya tetap kembali kepada Allah SWT.
Do our level best..Allah will do the rest!!
Allahu a’lam.