Selamat bertemu kembali, segala puji bagi Allah, selawat dan salam kepada Nabi saw, keluarga dan sahabat beliau. Syukur alhamdulillah kerana dapat kita meneruskan semula sesi pengajian kita dalam usyul Iman, Iman kepada hari Akhir.
Pada musim pertama, kita telah lalui 130 tanda kiamat kecil dan untuk musim kedua, kita akan habiskan siri ini dengan tanda-tanda besar Kiamat yang bermula dengan kedatangan al-Mahdi yang dijanjikan.
Kenapa kita mempelajari tanda-tanda Kiamat?
Penjelasan Al-Quran:
فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا فَأَنَّى لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ
Terj: “Maka apalagi yang mereka tunggu-tunggu selain hari Kiamat, yang akan datang kepada mereka secara tiba-tiba, karena tanda-tandanya sungguh telah datang. Maka apa gunanya kesadaran mereka itu. Apabila hari kiamat itu sudah datang”
- Maka pakej beriman dengan Hari Akhirat, termasuk juga tanda-tandanya. Tujuan didatangkan tanda-tanda Kiamat ialah supaya kita bersedia dan menambahkan keimanan kita kepada hari Akhirat. Contoh mudah ialah kematian kita, ia juga datang bersama tanda-tanda kematian kita seperti uban, darah tinggi, kolestrol, gaut, keletihan, mata kabur, dan sebagainya.
Kitab rujukan utama tanda-tanda Kiamat ialah hasil karya Dr Muhammad bin Abdul Rahman Al-Areefi kelahiran KSA.
Biografi Dr al-Areefi
Berumur 47 tahun. Beliau dilahirkan di Riyadh dan nasab beliau ialah dari Bani Makhzum (sama keturunan dengan Khalid al-Waleed ra), beliau menuntut di King Saud University, universiti tertua dan terulung di KSA hingga tahap PhD.
Tesis PHD beliau ialah tentang Syaikhul Islam Ibn taymiyah dan tasawwuf, mengenai pandangan sebenar Ibn Taymiyah terhadap sufism dan tareqat.
Merupakan murid Syaikh Ibn Baz rhm dan Dr Al-Jibreen, ahli majlis fatwa KSA, beliau pernah di penjara oleh penguasa KSA kerana mengkritik dasar-dasar luar Saudi.
Buat masa ini dia masih mengajar di King Saud University , KSU di fakulti Akidah, aliran dan mazhab-mazhab. Juga imam dan khatib di Masjid Bawardi di selatan Kota Riyadh.
Kitab yang melonjakkan nama beliau ialah Istimta’ Hayatak atau Nikmatilah HidupMu atau Enjoy Your Life.
Jibril AS juga turun untuk mengajar umat Muhammad saw akan tanda-tanda Kiamat.
قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ
Terjemahan :
” Dia (Jibril) bertanya, ‘Lalu kabarkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya? ‘ Beliau menjawab: “Apabila seorang budak hamba melahirkan tuannya, dan kamu melihat orang yang tidak beralas kaki, telanjang, miskin, penggembala kambing, namun bermegah-megahan dalam membangun bangunan pencakar langit.”
Matan Arba’in an-Nawawiah no 2.
- Maka tanda-tanda Kiamat adalah langkah pengukuhan kita kepada kedatangan Kiamat. Maka dengan kedatangan tanda-tanda ini dan kita mempelajarinya, akan mengukuhkan keimanan kita kepada Hari Akhirat jika kita telah melihat tanda-tanda tersebut.
Setakat ini topik al-Mahdi yang sudah dibincangkan pada siri yang lepas. Senarai di bawah ialah sambungan untuk siri kedua.
131/131 al-Mahdi al-Muntazar
131.1 Muqaddimah kedatangan al-Mahdi
131.2 Istilah al-Mahdi (lughah dan istilah arab)
131.3 al-Mahdi: Mitos atau realiti
131.4 Syubhah Isu al-Mahdi
131.4.1 Syubhah Ibnu Khaldun
131.4.2 Rashid Ridha
131.4.3 Tokoh-tokoh sejarah yang lain
131.4.3.1 Ahmad Amin
131.4.3.2 Abdullah Zayd al-Qatari
131.4.3.3 Farid Wajdi al-Misri
131.4.3.4 Hasan al-Banna Ikhwani
131.4.4 Rumusan syubhah seputar al-Mahdi
131.5 al-Mahdi: usyul atau Furuk Akidah?
131.6 Nama dan Nasab al-Mahdi
131.7 Ciri-ciri Fizikal al-Mahdi
131.8 Sebab Kemunculan al-Mahdi (ada 7 sebab kenapa al-Mahdi dizahirkan di akhir zaman)
(semuanya kena di baca pada perkongsian di atas)
131.9 kemunculan al-Mahdi, lokasi dan bila berlakunya.