Utama Bilik (109) Beriman Dgn Akhirat Kepercayaan Pada Akhirat

Kepercayaan Pada Akhirat

253
0
Iklan

Kepercayaan Pada Akhirat

Tafsir Al-Insan: Ayat Pertama hingga Ke-9 – sebagai Dalil Kepercayaan Pada Hari Akhirat

Bahagian 1

Dalam surah Al-Qiyamah, Allah SWT memberitahu bahawa ahli Neraka adalah:

1. Dalam keadaan sedar ketika nyawa sedang dicabut.

2. Malaikat bertanya; siapakah yang boleh selamatkan kamu dari kematian?

3. Orang engkar itu berkata dukun atau doktor kerana masih lagi dia tidak beriman kepada Allah SWT; hendak minta tolong kepada doktor atau bomoh juga.

4. Yakinlah dia bahawa dia akan mati.

5. Tidak boleh buat apa-apa lagi kecuali kepit kaki kiri dengan kanan, sambil nantikan nyawa dicabut.

6. Yakinlah dia bahawa dia akan kembali menghadap Tuhan-nya.
[Al-Qiyamah: 26 – 30]

Sebab-sebab engkar:

1. Tidaklah Dia membenarkan tauhid iaitu mengEsakan Allah SWT

2. Tidak solat

3. Tolak ayat-ayat Allah SWT

4. Berpaling daripada terima ajakan tauhid.

5. Tetapi dia balik jumpa keluarganya dengan sombong kerana boleh mengejek-ngejek orang yang mengajaknya pada tauhid.
[Al-Qiyamah: 31 – 33].

Inilah ringkasan dari Al-Qiyamah. Surah Al-Insan ini pula, manusia akan bertemu dengan amal-amal baik atau buruk masing-masing. Orang engkar akan diazab dengan azab khas.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا
[Al-Insan: 1]

Ayah Aji mengajar surah ini dengan menyebut demi berkat nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Ayat ini bermula dengan soalan khas daripada Allah SWT terhadap kita.

Bab 1
Sungguh-sungguh telah datang kepada manusia suatu waktu di mana pada waktu dahulu tidak pernah wujud.

Bab 2
Tidaklah dia terjadi apa-apapun kerana Allah SWT belum menciptanya.

Bab 3
Tidaklah dia disebut-sebut sama ada namanya atau sifatnya atau rupa parasnya, iaitu, Allah SWT mengungkit penciptaan-Nya akan kita semua. Sebelum ini, ibubapa kita pun tidak tahu akan lahirnya diri kita sendiri sama ada lelaki atau perempuan.

Pelajar: Macamana yang dikatakan kepit kaki tu Ayah Aji?

Ayah Aji: Al-Qiyamah: 29 mengatakan bahawa betis kiri kepit betis kanan, maksudnya, sudah tidak boleh hendak buat apa-apa lagi semasa hendak dicabut nyawa atau di Mahsyar.

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا
[Al-Insan: 2]

Allah SWT mengungkit penciptaan-Nya.

Bab 1
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari sperma yang bercampur dengan benih perempuan.

Bab 2
Iaitu dengan tujuan untuk Kami uji mereka siapa di antara mereka yang terbaik amalannya.

Bab 3
Maka Kami telah jadikan untuknya alat-alat yang mereka boleh guna mencari kebenaran:

A. Pendengaran – alat mendengar, supaya mereka belajar.

B. Penglihatan – alat melihat, supaya mereka boleh membaca kitab Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

Kedua alat ini disertakan dengan hati atau akal supaya mereka boleh memilih jalan benar atau sesat.

إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
[Al-Insan: 3]

Bab 1
Sungguh-sungguh Kami menunjukkan mereka jalan Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW untuk mereka memilih.

Bab 2
Sama ada yang bersyukur iaitu mengEsakan Allah SWT sahaja.

Bab 3
Dan sama ada yang engkar pada ajakan tauhid.

إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا
[Al-Insan: 4]

Bagi mereka yang engkar tauhid

Bab 1
Sesungguhnya Kami telah sediakan khas untuk orang-orang engkar tauhid rantai-rantai besi.

Bab 2
Dan ditambat tangan mereka pada leher.

Bab 3
Dan dipanggang ke api yang menyala-nyala.

إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا
[Al-Insan: 5]

Bagi mereka yang bersyukur iaitu menerima ajakan tauhid.

Bab 1
Sesungguhnya orang-orang yang baik iaitu:

1. yang berakal waras.

2. yang mendirikan solat dan beramal soleh sepertimana Nabi SAW ajar.

3. yang menyebarkan agama tauhid ini kepada semua manusia.

Bab 2
Akan minum dari gelas-gelas perak atau emas arak-arak yang bercampuran kafuura.

عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا
[Al-Insan: 6]

Kafuura itu apa?

Bab 1
Kafuura adalah sejenis mata air yang dicampur pada arak Syurga yang tidak mabuk dan tidak pening kepala apabila diminum serta tiada keladak pun.

Bab 2
Ahli Syurga Allah SWT akan meminumnya di dalam Syurga.

Bab 3
Mereka boleh pancarkan atau alirkan ke arah mana mereka hendak pancarkan atau alirkan.

Maksudnya:

Air sungai dalam Syurga boleh diubah-ubah arah mengikut kehendak ahli Syurga itu. Contohnya, masuk ikut pintu depan, naik ke tingkat-tingkat atas, keluar ikut pintu dapur atau alihkan ke siling, ke semua bilik-bilik.

Sungai-sungai dalam Syurga ada 4 untuk setiap penghuni Syurga. Sungai dunia, dalam parit besar tanah, ada air mengalir. Tetapi sungai-sungai di Syurga mengalir tanpa ada bekas macam sungai dunia hanya airnya sahaja yang mengalir mengikut arahan tuannya dan ada mata-mata air. Kafuura yang berbau wangi serta lazat bercampur dengan sungai arak. Tiga sungai lagi ialah dari madu, susu dan air biasa. Wallahua’lam.

Siapakah mereka penghuni Syurga ini?

يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا
[Al-Insan: 7]

Bab 1
Mereka ini menunaikan nazar-nazar mereka bila mereka bernazar dahulu di dunia, iaitu, bila bernazar, mereka tunaikan. Kalau tidak dapat tunai nazar, hendaklah membayar kifarah nazar tersebut. Satu nazar, kifarahnya, beri makan 10 orang miskin sehari.

Ada orang berjanji hendak derma. Dia hendaklah tahu dia telah berjanji atau bernazar dengan Allah SWT tetapi dia berkata kepada orang yang dia hendak derma sama seperti berkata kepada Allah SWT. Contohya, dia berjanji hendak belajar. Jika dia tidak belajar, itu juga perlu kifarah nazar.

Bab 2
Dan mereka takut pada hari yang azabnya merata-rata iaitu mereka takut hendak buat syirik dan bid’ah serta dosa-dosa besar dan kecil. Mereka takut Allah SWT tidak terima keampunan dosa mereka. Mereka takut kerana mereka sendiri tidak tahu apa yang Allah SWT hendak buat kepada mereka sedangkan mereka ini golongan yang taat kepada Allah SWT dan Rasul-Nya.

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
[Al-Insan: 8]

Mereka memberi makan kepada orang-orang miskin dan anak-anak yatim serta tawanan perang dari makanan yang mereka suka makan, iaitu, tidak boleh beri makanan yang buruk atau yang hampir-hampir basi. Apa yang kamu suka makan itulah juga makanan yang di derma kepada orang-orang miskin, anak-anak yatim serta tawanan perang.

Pada zaman Nabi SAW dan sahabat, tawanan perang itu adalah orang-orang kafir. Jika kamu berikan makanan yang kurang dari itu pun boleh tetapi tidak boleh makanan yang hampir basi.

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا
[Al-Insan: 9]

Syarat selain daripada perkara ini.

Bab 1
Sesungguhnya pemberian makanan kamu itu untuk mencari redha Allah SWT. Dari hadis [Tirmizi: 1910], boleh menghapuskan dosa.

Bab 2
Kamu tidak ingin apa-apa balasan daripada mereka; buat kerana suka.

Bab 3
Dan tidak meminta atau berharap orang berterima kasih kepada kamu. Begitulah untuk mereka yang ada harta. Bagi ulama-ulama yang miskin pula, derma mereka ialah ilmu agama yang mereka ada. Mereka tidak mengharapkan balasan upah atau ucapan terima kasih daripada orang-orang yang mereka ajar.

Pelajar A: Bolehkah buat derma dengan mengharap balasan dari Allah SWT?

Pelajar B: Inilah tawassul dengan amalan soleh

Pelajar C: “Ada orang berjanji hendak belajar. Jika dia tidak belajar, itu juga perlu kifarah nazar”. Maksudnya, kalau pernah terlintas di hati, rasa macam hendak derma, tetapi tidak derma sebab mungkin terlupa atau tiba-tiba ada hal keperluan lain, kena kifarah jugakah?

Ayah Aji: Itu bukan nazar. Kalau kata kepada ustaz atau sesiapa atau kepada Allah SWT, itulah nazar. Kalau hendak derma pada agama, simpan sahaja dalam hati, bila ada duit, dermalah. Kalau kita bernazar kemudian kita tidak tunai, jika Allah SWT kehendaki, Allah akan beri kepada orang itu bala. Pernah sorang mudir madrasah beritahu Ayah Aji, ada seorang hendak derma beras, sekian-sekian banyak sebulan, di madrasahnya. Dia pula ada gudang beras. Jumlah beras itu sikit sahaja yang dia nazar. Bertahun-tahun dia derma, kemudian suatu hari dia tidak tunaikan nazarnya lagi. Akibatnya, semua duit simpanannya habis dan stok berasnya, bernilai beratus ribu, pun habis. Dia ditimpa bala sehingga dia bertaubat dan tunaikan semula nazarnya itu. Jadi nazar ini jangan dibuat ringan. Kalau tidak boleh hendak tunaikan mestilah dia tebus dengan kifarah nazar.

Kifarah Nazar

Satu cupak beras seorang, untuk 10 orang miskin. Satu cupak agak-agak dalam 1.5 ke 2 kg beras. Agak-nya dalam RM50 beras untuk 10 orang miskin atau kepada pelajar-pelajar madrasah. Semua Ayah Aji beritahu itu dari [Al-Maidah: 89].

Dahulu kiraan dalam cupak, 4 cupak satu gantang. Sekarang kita guna kilogram. Ayah Aji kata agak-agak satu cupak bersamaan 1.5 ke 2 kg. Oleh itu, satu cupak seorang miskin bersamaan dengan 2 kg. 10 orang bersamaan dengan 20 kg dengan nilai RM2.50 per kg bersamaan dengan RM50. Kalau terlupa, maka baik bayar fidyah.

Wallahua’lam.

Komen dan Soalan