1. Doa Selepas Solat
Terdapat khilaf di kalangan ahli hadis dan fuqaha’ tentang isu berdoa selepas solat. Apakah ia bermaksud selepas tasyahud sebelum salam atau selepas salam. Ini kerana kalimah دُبُرُ الصَّلَواتِ dubur solat itu membawa dua makna yakni selepas tasyahud akhir atau selepas salam.
Dalil hadis:
وقد روى الترمذي (3499) عن أبي أمامة رضي الله عنه قال : قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : أَيُّ الدُّعَاءِ أَسمَعُ ؟ قَالَ : (جَوفُ الّليلِ الآخِرِ ، وَدُبُرُ الصَّلَواتِ المَكتُوبَاتِ) أخرجه أبو داود (1277)، والترمذي (3499)، وحسنه، والنسائي (108)، وحسنه الألباني في الترغيب والترهيب (1648).
Dari Abu Umamah, ia berkata: Dikatakan: ‘Wahai Rasulullah, bilakah waktu terbaik saat doa dikabulkan?’ Beliau bersabda: ‘Akhir waktu malam dan akhir solat-solat yang diwajibkan.” [Abu Daud: 1277, Tirmizi: 3499, hasan, Nasai: 108, Al-Albani, hasan, sahih At-Targheeb: 1648 piawai Al-Albani, hasan lighairihi]
قيلَ يا رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ علَيهِ وسلَّمَ أيُّ الدُّعاءِ أسمَعُ قال جوفَ اللَّيلِ الآخرِ ودُبُرَ الصَّلواتِ المكتوباتِ
الراوي : أبو أمامة الباهلي | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح الترمذي
الصفحة أو الرقم: 3499 | خلاصة حكم المحدث : حسن
Mutaqaddimin, daif. Hasan, Tirmizi, adalah indikasi kecacatannya.
Berdoa selepas salam bukan bid’ah kerana khilaf ini, yang mengatakan doa sebelum salam ialah Ibn Taimiyah, (Zaad Al-Maad, 1:248) manakala fuqaha lain membolehkan berdoa selepas salam berdasarkan hadis di atas. Fatwa Saudi (Ibn Uthaimin rh):
وإذا كان الرَّسول صلّى الله عليه وسلّم أرشدنا بأن ندعو بعد التشهُّدِ صار الدُّعاء المقيَّد بالدُّبُر محلَّه قبل السَّلام آخر الصَّلاة. أما بعدَ الصَّلاة فهو الذِّكر
Terjemahan:
Apabila Rasul SAW membimbing kita untuk berdoa setelah tasyahud, maka doa yang di taqyid dengan ‘dubur’, tempatnya adalah sebelum salam di akhir solat. Adapun setelah solat, yang ada adalah zikir”. [Asy-Syarhul-Mumti’, 3/62 – software Syamela]
2. Doa Bila dua pasukan Tentera bertempur atau saat bermulanya perang.
Dari Sahl bin Sa’ad ra bahawa Rasulullah SAW bersabda,
ثِنْتَانِ لاَ تُرَدَّانِ أَوْقَلَّمَا تُرَدَّانِ الدُّعَاءُ عِنْدَ النِّدَاءِ وَ عِنْدَ الْبَأْسِ حِيْنَ يَلْتَحِمُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا
“Ada dua doa yang tidak tertolak atau jarang tertolak; doa pada saat azan dan doa tatkala perang berkecamuk”. [Abu Daud, Jihad 3/21: 2540. Al-Baihaqi, Solat Istisqa’ 3/360. Hakim, Mustadrak 1/189. Dishahihkan Imam Nawawi dalam Al-Adzkaar hal. 341. Dan Al-Albani dalam Ta’liq Alal Misykat 1/212: 672].
Menurut Dr Abu Ammar Yasir Qadhi, ini saat gawat, hidup dan mati, maka Allah SWT mengabulkan doa ketika situasai sebegini.
اُطْلُبُوا اسْتِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ ثَلَاثٍ : عِنْدَ الْتِقَاءِ الْجُيُوشِ ، وَإِقَامَةِ الصَّلَاةِ ، وَنُزُولِ الْغَيْثِ
“Carilah doa yang mustajab pada tiga keadaan : [1] Bertemunya dua pasukan, [2] Menjelang solat dilaksanakan, dan [3] Saat hujan turun. [Al-Syafie, Al-Umm]
Tahqiq Al-Albani:
الراوي : مكحول | المحدث : الألباني | المصدر : السلسلة الصحيحة
الصفحة أو الرقم: 1469 | خلاصة حكم المحدث : حسن لشواهده
(Hasan dengan penguat)
3. Doa Makbul di Suatu Waktu di hari Jumaat.
Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW menyebutkan tentang hari Jumaat, lantas beliau bersabda,
فِيهِ سَاعَةٌ لاَ يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ ، وَهْوَ قَائِمٌ يُصَلِّى ، يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى شَيْئًا إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ
“Di hari Jumaat terdapat suatu waktu yang tidaklah seorang hamba Muslim yang ia berdiri melaksanakan solat lantas dia memanjatkan suatu doa pada Allah SWT bertepatan dengan waktu tersebut melainkan Allah SWT akan memberi apa yang dia minta”. [Al-Bukhari: 935, Muslim: 2006]
Terdapat khilaf di kalangan fuqaha’ dan ahli hadis bilakah waktu yang tepat yang dimaksudkan oleh Nabi SAW.
Pendapat pertama: waktu imam duduk atas mimbar sampai selesai solat, dari hadis Abu Musa ra:
هِىَ مَا بَيْنَ أَنْ يَجْلِسَ الإِمَامُ إِلَى أَنْ تُقْضَى الصَّلاَةُ
“Waktu tersebut adalah antara imam duduk ketika khutbah hingga imam menunaikan solat Jumaat”. [Muslim: 2012]
Pendapat kedua: selepas Asar hingga masuk waktu Maghrib.
Dalil hadis, dari Jabir bin Abdillah ra, bahawa Rasulullah SAW bersabda,
يَوْمُ الْجُمُعَةِ اثْنَتَا عَشْرَةَ سَاعَةً ، لَا يُوجَدُ فِيهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللَّهَ شَيْئًا إِلَّا آتَاهُ إِيَّاهُ فَالْتَمِسُوهَا آخِرَ سَاعَةٍ بَعْدَ الْعَصْرِ
Pada hari Jumaat ada 12 jam. (Di antaranya ada satu waktu, apabila seorang Muslim yang memohon kepada Allah di waktu itu, nescaya akan Allah berikan. Carilah waktu itu di penghujung hari setelah asar. [Abu Daud: 1048, Nasai: 1389 dan disahihkan Al-Albani]
Pendapat kedua adalah pilihan salaf (Syaikh Al-Hilali, Nubadh Al-Mustatabah, ms 50), pilihan Syaikhul Islam Ibn Uthaimin dan Imam Ibn Qayyim, Zaad, 1:396.