Tafsir Surah Al-‘Adiyat
Sebelum ini, kita telah membincangkan mengenai :
1. Golongan yang sangat melampau di sisi Allah SWT
2. Betapa buruk sifat orang yang tahu, tetapi tetap melakukan pengingkaran kepada Allah SWT
**Jangan lupa iktibar tentang Kanud.
Seterusnya, kita akan melihat kenapakah ia boleh berlaku demikian?
Allah SWT beritahu, mereka jadi begitu kerana mereka cinta kepada harta bersangatan hingga lupa kepada Tuhan.
Tafsir Ayat Ke-8:
وَإِنَّهُ لِحُبِّ الخَيرِ لَشَديدٌ
“Dan sesungguhnya dia sangat hebat cintanya kepada kesenangan”.
وَإِنَّهُ
“Sesungguhnya”
Merujuk kepada taukid, yakni betul-betul Allah SWT hendak tekankan perkara ini
حُبِّ
Suka hingga kita akan berusaha untuk mendapatkannya.
Sebab kalimah Hubb ini, selalu merujuk kepada “cinta”. Menggambarkan kesungguhan terhadap perkara yang dia suka tersebut.
الخَيرِ
bermaksud ‘kebaikan
Apakah salah cinta kepada “al-khair” / kebaikan ini?
Ya, salah apabila terlalu cintakan kesenangan dan harta benda sehingga terlupa walhal semua itu datang dari Allah SWT sehingga lupa untuk bersyukur atas nikmat Allah SWT. Oleh sebab itu Allah tidak khususkan kalimah harta ( amwal ) atau anak kerana mungkin telah lazim atau biasa dengari dalam ayat-ayat dalam juzuk “SEBELUM” ini. Maka ada sesuatu yang Allah SWT hendak didik kita pada kalimah ini, iaitu dalam menguruskan jalan ke arah ‘kebaikan’ kena berhati-hati.
1. Perlu kita sedari di mana kita sedang berada di penghujung Al-Quran.
2. Banyak peringatan yang Allah SWT berikan secara khusus tentang nikmat atau kebaikan ( contoh : amwal, aulad ) – harta / anak.
Namun, pada juzuk 30 ini, Allah SWT berikan peringatan secara umum ( kalimah al-khair = kebaikan). Bermaksud apa sahaja. Tidak semesti harta dan anak-anak.
Lafaz umum ini adalah peringatan Allah SWT, agar manusia lebih peka dengan nikmat-nikmat yang dia telah terima.
Contoh :
1. Ada orang boleh sabar dengan tidak cintakan harta, namun leka dengan anak-anaknya;
2. Ada orang yang boleh sabar dengan nikmat anak, namun lupa manfaat kesihatannya.
شَديدٌ
Dari maksud ‘mengikat tali’ iaitu bermaksud mengikat dengan kuat terhadap sesuatu.
Dalam maksud lain: bersangatan, sungguh-sungguh.
Juga boleh difahami dengan “strict” / tegas betul.
Kemudian Allah SWT memberi teguran:
Tafsir Ayat Ke-9
أَفَلا يَعلَمُ إِذا بُعثِرَ ما فِي القُبورِ
“Maka apakah dia tidak mengetahui apabila dibangkitkan apa yang ada di dalam kubur”,
Apa yang ada dengan kita di dalam kubur?
Tiada apa-apa yang ada di sisi kita. Semuanya hilang/lenyap. Jadi itulah yang sepatutnya kita sedar bila terlalu “syadid dengan kenikmatan” tadi atau cinta sangat dengan dunia. Ia tidak dibawa masuk ke kubur pun.
بُعثِرَ
Bermaksud : perbuatan mengeluarkan sesuatu
Atau maksud lain, bongkar!
Dalam logik kita, sepatutnya “bongkar” adalah suatu kerja yang mendalam. Allah SWT gunakan perkataan ini, namun tetap tiada apa yang “ikuti” kita dalam kubur.
Satu kenyataan sinis dan perlian Allah SWT kepada manusia.
“betul-betul Aku korek, bongkar kan tetapi tidak ada apa-apa bersama kamu dalam kubur”
1. Semua yang ada pada kita akan habis/lenyap. Yang (tetap) kekal hanya (semua) yang berada di sisi Allah SWT dan Dia akan membalas kepada mereka yang sabar (ketika mereka susah dan senang) dengan balasan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.
2. Sesiapa yang beramal soleh, sedang ia beriman maka Allah SWT akan menghidupkan mereka dengan kehidupan yang baik dan Allah SWT akan membalas mereka dengan memberi pahala yang lebih dari apa yang telah mereka kerjakan.
Kisah dalam Al-Quran untuk difikirkan:
Rujuk Surah Abasa :
Nabi ditegur kerana bermuka masam / berkerut ketika datang seorang buta. Si buta itu inginkan kebaikan. dia “terganggu” sesi Nabi dengan pemimpin Quraisy.
Nabi berkerut, lalu Allah SWT tegur.
Tuan-puan, kita pun selalu ada gangguan semasa sedang hendak buat baik. Sedang belajar atau mengajar, anak / cucu datang ganggu.
Jangan kerut dahi, jangan tunjukkan muka masam kepada mereka. Mereka “tidak tahu” sebab masih “buta menilai keadaan”. Mungkin yang salah atau kurangnya sedia ialah kita.
Berikan perhatian juga kepada mereka juga.
Ibrah dan Kesimpulan :
1. Kecintaan kepada dunia sangat bahaya, yang boleh menyebabkan kita menjadi golongan yang melampau di sisi Allah SWT.
2. Gaya bahasa Allah SWT dalam ayat ini bersifat umum ( apa sahaja Al Khair / kebaikan ). Menunjukkan kepada kita agar berhati-hati, peka terhadap apa sahaja nikmat agar tidak terleka dengannya. Selalu kena ‘check and balance’.
3. Cara untuk tenteramkan hati dengan cinta dunia ialah, iktibar daripada kubur atau kematian kita. yang mana, kita akan sendirian. Cari dan bawa lah perkara yang kekal ( berupa amalan baik ) sebagai teman kita.
Allahu a’lam.