Soalan 1:
Assalamualaikum Sheikh THTL, nak tanya. Dari segi istimbat hukum daripada hadis Nabi s.a.w. Apakah cara yang betul untuk mengambil sesuatu hukum. Bila meneliti kitab yang di ajar di sebahagian pondok-pondok, kefaqihan dalam ilmu hadis di tinggalkan. Sehinggakan kadang-kadang hadis dhaif di tsabitkan (sebagai) hukum. Bagaimana cara yang benar dalam mengistimbatkan hukum? Adakah kajian ilmu hadis perlu ditinggalkan dengan meninggalkan darjat sesuatu hadis. Mohon pencerahan.
Jawapan:
Cara yang standard nak istimbat hukum dari hadith:
1. Kritik kesahihan hadith, matan dan sanad.
2. Meletakkan hadith tersebut pada skala yang lima: wajib, haram, sunat, harus dan makruh
Cara Mazhab Syafi’iy:
1. Hadith disahihkan menggunakan muhaddith mazhab, antaranya Imam Syayuti dan Imam Baihaqi
2. Hadith itu diletak pada skala yang lima menurut imam-imam mazhab yang muttakhir seperti Dimyati, ar-Rimli, Khatib Syarbini
3. Jika ulamak itu menganut tareqat, maka hadith itu disahihkan pula ahli hadith tareqat yang mensahihkan hadith tersebut melalui kasyaf dan mimpi.
Sebab orang Syafi’iy ni mengamalkan trinitas:
1. Akidah asya’irah
2. Fiqh syafi’iyah yang muttakhir
3. Bertareqat dan bertasawwuf
Soalan 2:
Adakah hadis yang di bawa dalil oleh Imam Baihaqi dan Imam Suyuti adalah semua sahih dan boleh berhujjah?
Jawapan:
Tak, standard mereka berdua terlalu tasaahul, maksudnya santai dalam mensahihkan hadith…di sisi ahli hadith, hanya ada 4400 hadith sahih, di sisi mereka berdua mungkin 15K-20K hadith sahih
itu bukti amalan bermazhab akhirnya membawa kerusakan kepada manusia
Soalan 3:
Maksudnya, setiap hadis yang dibawa oleh Imam Baihaqi dan Imam Suyuti perlu berhati-hati dan dikaji kesahihannya dahulu Syeikh THTL?
Jawapan:
Yup, nak baca kitab hadith mereka berdua, kena beli edisi tahqiq/tashih
1. Contoh hadith syuyuti, Nabi saw menghidupkan semula ibubapanya dan mengajar mereka syahadah, lalu mereka kembali ke kubur mereka semula. Syuyuti mensahihkan hadith ini.
2. Contoh lain, fadhilat baca yasin malam jumaat, hasan di sisi syuyuti
3. Nisfu sya’ban pun sahih di sisi Syuyuti..